Sportjättens e-handel rusar i Sverige – men illröda förluster

"Vinner tillbaka viktiga marknadsandelar".

Sportkedjan XXL blödde pengar under det första kvartalet. Omsättningen steg förvisso med 6,4 procent till 1,9 miljarder norska kronor. Men rörelseresultatet rasade till -239 miljoner kronor - en klar försämring från -113 miljoner samma period 2022.

För XXL verkar dock de röda siffrorna inte vara någon missräkning, utan helt enkelt handla om att man vill bli en större spelare.

Annons

Nu ser vi tydligt att våra åtgärder ger effekt. Under kvartalet vinner vi tillbaka viktiga marknadsandelar, på alla marknader – och allra mest i Sverige. Detta gör vi till viss del på bekostnad av vår marginal, något som varit en del av vår offensiva strategi, säger Anders Lindblom, vd för XXL i Sverige.

På den positiva sidan kan vi också notera att e-handeln tar stora kliv framåt för kedjan. Både koncernen i stort och för den svenska verksamheten.

I Sverige går XXL även mot en något allmän nedåtgående trend för marknaden vad gäller e-handel: vår online-shop står starkt och växer med 40 procent mot fjolåret, att jämföra mot XXL Group som online växer 29 procent i kvartalet, säger Anders Lindblom.

"Bättre än vi räknat med"

Han säger även att man nu har god kontroll över lagret, till och med över förväntan.

Våra nivåer ser bättre ut än vad vi hade räknat med, vilket vi tror resulterar i att XXL blir den första sportkedjan att åter nå normala, hälsosamma lagernivåer.

Annons