Hans hippa ryggor säljer som smör: ”Ska omsätta 130 miljoner”

"Ryggsäcken har varit en eftersatt produkt".

Hippa ryggor kryllar det av i hipstertäta stadsdelar, som Södermalm i Stockholm och Haga i Göteborg.

Varumärket Sandqvist har fått en framskjuten position i sammanhanget. Men det finns nu en tydlig utmanare i e-handlaren Gaston Luga, som också säljer trendiga ryggsäckar.

Annons

Förra året låg omsättningen på 101 miljoner kronor, och största marknaden är Kina, följt av Japan. Jonas Wistrand är vd på och medgrundare av väskmärket, och bedömer att de ligger rätt i tiden med sin produkt.

Vi i haft tur med vår kategori. Pandemin har medfört att fler klär sig mer sportigt och mixar in exempelvis ryggsäck eller sneakers (i sin modemix, reds anm.), säger Jonas Wistrand till Ehandel.

Hur startade allt?

Företaget grundades i slutet av 2016 och den första ryggsäcken såldes året efter. Idéen föddes efter att ingen av oss grundare kunde hitta en ryggsäck med laptopfodral, något vi tyckte var funktionellt och snyggt nog för cykelturen till jobbet.
De totalt tre grundarna äger tillsammans 80 procent av bolaget, resten har riskkapitalbolaget Rite Ventures lagt vantarna på. I år siktar Gaston Luga på en omsättning på 130 miljoner kronor – och en vinst på 20 miljoner.
Jag tror att det finns en stor efterfrågan på funktionella produkter i dagens samhälle, framförallt efter pandemin. Det märks inte minst på sneakersområdet. Ryggsäcken har varit en eftersatt produktkategori med många varumärken som riktar sig till studenter och skolungdomar och outdoor-människor, säger Jonas Wistrand.

Ska ut i Norden

Ryggor för en urban och modemedveten målgrupp har däremot lyst mer med sin frånvaro, anser han.
Många kunder har skrivit till oss och sagt att de aldrig trodde att de skulle ha en ryggsäck på sig mer, sedan de slutade skolan. Och målet för oss har också varit att få folk att köpa en mer funktionell produkt.
Nu är siktet inställt på att expandera till resten av Norden.
Vi vill verkligen tillgodose våra fans och vi har flera kunder som samlar på våra ryggsäckar, precis som andra samlar på sneakers. Vårt mål är att vara trogna våra kunder och se till att vi gör snygga och funktionella ryggsäckar, avslutar Jonas Wistrand.

Annons