Hans nischade mathandel flög förbi miljonen: ”Vårt starka kundfokus”

Sydkoreansk mat för hela slanten.

Doowhee Song jobbade tidigare på en annonsbyrå i Stockholm men bestämde sig, precis vid pandemins start, att dra igång en egen e-handel.

Anledningen till att jag startade e-handeln var för att jag kände att det saknades kanaler där folk kunde köpa produkter från Asien, där vårt fokus främst ligger på sydkoreanska produkter. Jag trodde att fler kände samma sak så jag bestämde mig för att starta detta företag och tillhandahålla dessa produkter själv, säger Doowhee Song till Ehandel.

Annons

Med produkter menar Doowhee främst matvaror av olika slag och e-handeln fick namnet Gimmefood.se, ett namn vi förstås undrade hur det kom till.

Tyvärr finns det ingen bra historia bakom namnet. Jag brainstormade namn för sajten med en vän och till en början fokuserade vi på vad våra kunder skulle förvänta sig av oss. Vi kom på namn som "give me food" och så vidare. Detta utvecklades till en mer avslappnad stil och förvandlades till gimmefood, berättar Doowhee Song.

Så hur har det gått för e-handeln sedan starten? Inte så pjåkigt kan vi rapportera. Första verksamhetsåret, 2020, passerade Gimme Brands AB, som står bakom sajten, en miljon kronor. Och då ska det nämnas att e-handeln alltså inte var igång förrän i mitten av april 2020, med en officiell lansering i slutet av maj.

Doowhee Song hade alltså uppenbarligen rätt i att fler saknade dessa typer av sydkoreanska produkter. För 2021 tog omsättningen ett kliv till 2,4 miljoner kronor, men med ett litet minusresultat på 29 000 kronor. Tillväxten landade alltså på 140 procent i fjol.

Anledningen till vårt negativa resultat beror på att vi återinvesterar våra intäkter för att växa företaget, antingen genom att köpa in fler produkter eller förbättra vår verksamhet. Huvudmålet är att fortsätta att ge superbra service till våra kunder. Vi har också nyligen tagit emot en investering för att lyfta vår verksamhet till nästa nivå.

Vad tror du ligger bakom den starka tillväxten?

Jag tror att huvudorsaken till vår snabba tillväxt beror på vårt starka kundfokus. Vi försöker få fram de produkter som våra kunder vill ha eller behöver. Och så kommunicerar vi detta budskap till våra kunder på ett roligt sätt. Jag tror också att vi red på e-handelsvågen som uppstod på grund av pandemin, säger Doowhee.

Företaget har dock förstås också lidit av omvärldssituationen den senaste tiden.

Annons

Vi har haft en del utmaningar med att få in produkter i tid. Pandemin och kriget har fått priserna på logistik att skjuta i höjden. Detta har haft en direkt inverkan på produktpriserna. Men vi kommer att fortsätta att försöka hitta lösningarna för att övervinna dessa utmaningar.

Hur vet du vad kunderna vill ha?

I början fokuserade jag på generella produkter som alla koreaner behöver. Jag gick också runt och frågade vänner och familj om vilka produkter de skulle gilla eller behövde mest. Jag gick också till butiker och analyserade vilka produkter de saknade och vilka de sålde mycket av, säger Doowhee och tillägger:

När vi väl hade haft vår sida igång ett tag så kunde vi kontrollera vilka produkter som rörde sig snabbt eller långsamt. Vi har också möjligheten för våra kunder att begära produkter som kan vara slut i lager eller produkter som de skulle vilja att vi köper in.

Doowhee Song berättar att de når ut till nya kunder genom Facebook-annonser, Google Ads och Instagram. De kikar också på att använda Tiktok.

För närvarande är vår försäljning fokuserad till Sverige, men vi planerar att expandera till andra länder inom kort, avslutar Doowhee Song.

Annons