Här är branscherna som går mot strömmen när e-handeln backar

"Fler köper till nedsatt pris".

Den negativa trenden för e-handeln håller i sig. Enligt Postnords E-barometern backade e-handeln med 7 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. En siffra som ligger i linje med hela 2022.

Allra sämst går det för bygghandeln som tappade med hela 24 procent jämfört med föregående år. Heminredning och möbler, samt dagligvaruhandeln minskade med 14 procent.

Annons

Men det finns ljusglimtar. Apotekshandeln samt kläd- och skobranschen visar upp en tillväxt på åtta respektive två procent.

Lågkonjunkturen med ökade räntor och hög inflation minskar köputrymmet för konsumenterna. Det säljs färre bostäder, renoveras mindre och vardagskonsumtionen minskar. Det påverkar tydligt branscher som bygghandel och heminredning. Fler köper varor till nedsatt pris och den sociala hållbarheten har prioriterats upp, säger Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige i en kommentar.

Utlandspriser lockar

I rapporten har Postnord även kikat lite extra på e-handeln över landsgränserna. Man kan då konstatera att Tyskland och Kina är svenskarnas favoritländer att handla från. Ett stort utbud är en av orsakerna, men inte helt oväntat spelar ett lägre pris en nyckelroll.

Det finns en hel del att lära från de snabba, trendkänsliga onlineföretagen i utlandet. Speciellt det digitala Kina är i framkant, säger Mathias Krümmel.

Men det är också allt fler svenska e-handlare som letar tillväxt utanför Sverige. Och ungefär var femte e-handlare som säljer varor till utlandet, tror att deras utlandsförsäljning kommer att öka ytterligare under det kommande året.

Annons