Här rasar försäljningen i e-handeln med 27 procent – trots högre priser

"Den här nivån har inte uppmätts på över 30 år".

E-handeln för dagligvaror rasade kraftigt i maj, visar siffror från Svensk Dagligvaruhandel. Totalt föll den med 26,8 procent, jämfört med samma månad förra året. Allra mest backade kategorin klicka & hämta, som landade på -36,3 procent. Hemleverans i sin tur backade med 16,8 procent.

Men för dagligvarubranschen i stort, var det trots allt muntra miner. I fysiska butiker ökade försäljningen med 6,1 procent under maj. Och tittar man på den samlade försäljningen, i alla kanaler, ökade den med 4 procent - helt och hållet tack vare rusande livsmedelspriser.

Annons

Prisutvecklingen på livsmedel fortsätter att vara hög. En prisutveckling för livsmedel på den här nivån har inte uppmätts på över 30 år. Det ger effekt även i konsumentled då dagligvaruhandeln nu möter konsumenter med en minskad köpkraft, inte enbart på grund av högre matpriser utan även på grund av högre boräntor och energipriser, säger Karin Brynell, vd på Svensk Daglivaruhandel, i ett pressmeddelande.

Tittar man inte på inflationen som en faktor ser det dock väldigt annorlunda ut.

Korrigerat för prisutvecklingen minskade försäljningen i maj med 4,8 procent, säger Karin Brynell.

Annons