ANNONS

Hellofresh vÀrderas till 68 miljarder: "Hade en lite annorlunda plan"

Kristian Hald, vd för Hellofresh i Norden
Foto: LinkedIn

"Ska dominera marknaden om en inte alltför avlÀgsen framtid".

ANNONS

För tvÄ mÄnader sedan kom det tyska matkasseföretaget Hellofresh preliminÀra siffror för 2019, företagets första Är pÄ den svenska marknaden.

Enligt bolaget kommer den totala omsÀttningen att landa nÄgonstans mellan 965 miljoner euro och 975 miljoner. Samtidigt som man kommer att leverera en resultatökning om minst 700 procent.

LÄS ÄVEN: Hellofresh slog alla förvĂ€ntningar – hĂ€r Ă€r siffrorna

Exakta siffror för hur det gÄr för Hellofresh i Sverige separat har dock inte slÀppts Àn men Kristian Hald, vd för Hellofresh i Norden, sÀger att bolagets lönsamhet pÄverkas av Hellofresh satsningar pÄ den nya marknaden. Det rapporterar Di Digital.

Jag kan inte kommentera om vi redan Àr lönsamma i Sverige. Men vi investerar sÄ klart fortfarande mycket i den svenska marknaden för att vÀxa, vilket pÄverkar resultatet, sÀger han till sajten.

Sverige Àr en av de marknader dÀr matkassar har funnits allra lÀngst. DÀrför hade vi en lite annorlunda plan nÀr vi lanserade hÀr Àn i andra lÀnder. I stÀllet för att behöva utbilda kunderna vad sjÀlva konceptet bestÄr av, lyfte vi fram andra konkurrensfördelar som vÄra snabba leveranser och konkurrenskraftiga priser.

Efter ett Är i Sverige har bolaget 150 anstÀllda i skÄnska Bjuv dÀr matkassarna administreras, packas och sedan skickas ut till kunderna. Det nordiska huvudkontoret ligger i Köpenhamn dÀr 30 personer arbetar.

Vi Àr vÀldigt nöjda med vÄrt första Är i Sverige. Vi har övertrÀffat vÄra mÄl och fÄtt ett bra mottagande, sÀger Kristian Hald.

VÄr plan Àr att expandera lagret och fortsÀtta anstÀlla till bÀgge delar av verksamheten. MÄlet Àr att bli ledande och dominera marknaden om en inte alltför avlÀgsen framtid. Jag kan inte sÀga exakt var vi befinner oss nu, men jag kan konstatera att vi Àr pÄ god vÀg att nÄ vÄrt mÄl.

Årets första halvĂ„r har enligt Kristian Hald, gĂ„tt överförvĂ€ntan. Företaget ska ha omsatt drygt 17 miljarder kronor och gjort en vinst pĂ„ runt 2 miljarder. Sedan Ă„rsskiftet har företaget dessutom rusat pĂ„ börsen och lyft med 110 procent. Bolaget vĂ€rderas nu till hela 68 miljarder kronor.

Vi var inne i en vÀldigt bra trend redan före coronapandemin. Men den senaste tiden har bÄde varit utmanande och oerhört inspirerande för vÄr organisation, Kristian Hald.

EfterfrÄgan har skjutit i höjden och vi har till exempel fÄtt arbeta hÄrt med att sÀkerstÀlla försörjningen frÄn alla vÄra leverantörer. Det har vi lyckats med.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se