Hemmakontor kan bli räddningen för Sveriges största e-handel

"Osäkerheten har ökat väsentligt".

Den svenska och nordiska e-handelsjätten Dustin rapporterar nu sina siffror för bolagets andra kvartal, som sträcker sig mellan december och februari. Företaget rapporterar en stabil utveckling trots den ökade osäkerheten på marknaden.

Omsättningen för perioden växte med lite över 10 procent och landade på 3,54 miljarder kronor. Rörelseresultatet minskade dock från 160 miljoner kronor, samma period i fjol, till 133 miljoner.

Annons

Vi redovisar en god omsättningstillväxt i kvartalet trots en fortsatt avvaktande marknad. Den justerade EBITA-marginalen minskade som en följd av en förändrad försäljningsmix, säger koncernchefen Thomas Ekman.

Trots en stabil utveckling så känner man förstås av virusvågen.

Den snabba spridningen av det nya coronaviruset påverkar vår verksamhet på både kort samt sannolikt på längre sikt och osäkerheten på marknaden har ökat väsentligt.

Ska utnyttja företagets starka onlineposition

Företagets tredje kvartal, mars-maj, kan samtidigt räddas av ett ökat behov av produkter för de många hemmakontor som sätts upp runt om i landet.

Inledningen av det tredje kvartalet har karaktäriserats av en ökad efterfrågan på produkter och tillbehör för hemmakontor bland våra företagskunder i Norden, säger Thomas Ekman och tillägger:

Vi följer aktivt utvecklingen och förbereder oss proaktivt för olika scenarier beroende på marknadsutvecklingen. Detta för att snabbt kunna agera både utifrån ett kostnads- och riskperspektiv men också för att kunna tillvarata de möjligheter vår starka onlineposition kan ge oss och därmed våra kunder.

Annons