Once Upon förvandlar kundernas mobilbilder till fotoböcker. Nu håvar de in 100 miljoner kronor i en investeringsrunda ledd av Verdane. Ett rejält tillskott för bolaget, som såg en tillväxt på 33 procent och sålde för 75 miljoner kronor under 2020.
Vi har följt bolagets utvecklingsresa under de senaste två åren och har imponerats av hur man lyckats bygga ett snabbväxande varumärke som kunderna älskar. Vi är minst lika imponerade av teamet, som drivs av att skapa en sömlös användarupplevelse med en tydligt skandinavisk utgångspunkt. Once Upon är precis det sorts bolag vi på Verdane tycker om att investera i, och vi ser fram emot att stötta teamet i takt med att de expanderar till nya marknader, säger Jakob Tolleryd, partner på Verdane, i ett pressmeddelande.
Skellefteåbaserade Once Upon har 25 anställda, en siffra man är fast beslutna att dubblera under 2021. Man har även fem tryckerier, belägna i västra Europa och Australien.
Bolaget lanserades 2017 av Lina Andersson, som ville ha tryckta bilder på dottern. Hon tyckte att de dåvarande lösningarna på nätet var alldeles för omständliga. Sagt och gjort kastade man ut sin egen app på marknaden, som nu laddats ned över två miljoner gånger sedan starten.
Många människor känner sig överväldigade av antalet bilder i telefonen och vill hitta ett sätt att minnas särskilda stunder och upplevelser. Vi erbjuder ett enkelt sätt att skapa stilsäkra fotoböcker under korta pauser i vardagen eller på resande fot, vilket har gjort Once Upon väldigt populärt till exempel bland upptagna föräldrar som vill föreviga speciella ögonblick men måste lägga tid på annat, säger Lina Andersson, vd på Once Upon.