Heta siffrorna: Så utvecklas e-handlarnas julhandel

Större ordervolymer och mindre inflationspåverkan.

Efter Black Week pågår nu Cyber Week, med start i måndags och som framför allt är e-handlarnas egen reavecka. Måndagen den 27 november markerar sedan 20 år tillbaka i USA starten för julhandeln på nätet.

Nu har konsultjätten Salesforce, som hjälper företag att analysera bland annat kunddata, tittat på de globala försäljningssiffrorna för Cyber Week så här långt.

Annons

Och hittills har Cyber Week-försäljningen ökat med 6 procent, jämfört med förra året och nått 298 miljarder dollar. Bara i USA har försäljningen uppgått till 71 miljarder dollar, en ökning med 5 procent. I Europa är ökningen hela 10 procent.

Större ordervolymer igen

Tillväxten är den här gången mer påeldad av större ordervolymer, alltså att kunderna köper mer prylar, än av inflationen. Det är första gången som efterfrågan på riktigt ökar under de senaste fem kvartalen, framgår det av Salesforce rapport.

Samtidigt ökade trafiken till e-handlarna med 5 procent, jämfört med 2022. Konsultföretaget nämner också att Black Friday-försäljningen växte med 8 procent globalt, 9 procent i USA och 8 procent i Europa.

Smink och hårvård populära kategorier

Man nämner också att 51 miljarder dollar av försäljningen genomfördes med AI-system i bakgrunden, i syfte att få till en personaliserad och sömlös shoppingupplevelse.

För första gången har även så många som 79 procent shoppat med mobilen under Cyber Week, jämfört med 76 procent i fjol.

De största köpkategorierna var smink och hårvård, med en försäljningsandel på 38 respektive 33 procent av den totala globala försäljningen. Något man också har noterat är att betalsättet med ett köp nu och betala sedan-upplägg ökade i år med 8 procent, vilket man menar beror på inflationen.

Annons