Under årets andra kvartal (april-juni) minskade Bubblerooms nettoomsättning med 6 procent till 126,7 miljoner kronor, jämfört med 134,8 miljoner samma period föregående år. Rörelseresultatet (EBIT) landade på 2,8 miljoner kronor, en minskning från 3,8 miljoner.
Trots den lägre omsättningen beskriver vd:n Magnus Månsson lönsamheten som stark. EBITDA-resultatet på 5,3 miljoner är nästintill oförändrat från föregående års 6,3 miljoner, vilket enligt vd:n är det "näst starkaste kvartalsresultatet i företagets historia".
I en kommentar till rapporten pekar Magnus Månsson på en utmanande marknad med ett försiktigt köpbeteende, särskilt i Sverige.
Jag är oavsett besviken på vår omsättning, men samtidigt känner jag en stolthet i att vi trots detta lyckats hålla uppe resultatet på en historiskt hög EBITDA-nivå. Det visar att vår disciplinerade kostnadskontroll ger tydlig effekt och att organisationen är snabbfotad och anpassningsbar när det verkligen behövs, skriver han.
En positiv trend som lyfts fram är att returgraden fortsätter att sjunka för tredje kvartalet i rad. Detta uppges påverka både nettoförsäljningen och kostnaderna positivt, och ses som ett tecken på att företaget bättre lyckas möta kundernas förväntningar.
Parallellt med arbetet på kärnmarknaderna har Bubbleroom genomfört en betydande strategisk satsning.
Under kvartalet lanserades lokala e-handelssajter i Belgien och Nederländerna i maj, följt av Tyskland i juni. Samtliga nya marknader är etablerade på en ny e-handelsplattform från Shopify.
Vår etablering på nya marknader har fortlöpt enligt plan. Trots att vi endast varit live under en kort period har försäljningen på dessa marknader överträffat våra initiala prognoser, vilket bekräftar vår marknadsbedömning, skriver Magnus Månsson.
Företaget planerar nu att även migrera sina befintliga nordiska e-handelssajter till den nya plattformen under det tredje kvartalet. Målet är att satsningen ska ge positiva effekter på både kostnadsstruktur, försäljning och kundnöjdhet.
För första halvåret som helhet (januari-juni) minskade nettoomsättningen med 3 procent till 227,4 miljoner kronor och periodens resultat uppgick till -4 miljoner, en förbättring från -5,3 miljoner föregående år.