Historiskt år för Axel Johnson – koncernen staplar rekord

"Ytterligare ett historiskt starkt år präglat av tillväxt".

Axel Johnson, med bland annat livsmedelsjätten Axfood och nätbutiken Dustin i portföljen, radar upp försäljningsrekord i sitt senaste bokslutet för 2022. Koncernens totala omsättningen ökade med 25 procent i fjol, jämfört med 2021, och landade till slut på 118,2 miljarder kronor.

Samtidigt kan koncernen visa upp ett justerat rörelseresultat på rekordhöga 4,4 miljarder kronor. Upp från 3,67 miljarder föregående år.

Annons

Vi är stolta över att kunna summera ytterligare ett historiskt starkt år präglat av tillväxt, rekordresultat och fortsatt utveckling av våra verksamheter, skriver Axel Johnsons vd, Mia Brunell Livfors, i en kommentar.

Kicks och Dustin levererar

Bryter vi ut siffrorna bland koncernens innehav så hittar vi bland annat Dustin, där Axel Johnson har en ägarandel på 29 procent. E-handlaren omsatte under sitt brutna räkenskapsår, för september till augusti 2022, 23,6 miljarder kronor. En rejäl ökning från 15,9 miljarder året före, med ett resultat på 630 miljoner kronor.

Helägda Kicks hade även de ett bra år och passerade för första gången en försäljning på 4 miljarder kronor, något Ehandel berättade om tidigare i år. Nu står det också klart att skönhetskedjan gör ett resultat på 81 miljoner under 2022, en ökning från 70 miljoner föregående år.

Kicks visade återigen en god förmåga att följa kundernas rörelse mellan e-handel och fysisk butik. Kicks investeringar i teknisk utveckling och kompetens, och i förbättring av både det digitala och fysiska kundmötet, ger resultat, säger Mia Brunell Livfors.

I koncernen ingår också Martin & Servera, Axel Johnson International, Axsol och investeringsbolaget Novax. Livsmedelsbutikerna Willys och Hemköp ingår via Axfood där koncernen äger 50,1 procent av aktierna.

Annons