Framgången online återspeglas i de övergripande siffrorna. Under det tredje kvartalet (juni-augusti) ökade rörelseresultatet med 40 procent till 4,9 miljarder kronor, trots att försäljningen i lokala valutor endast ökade med 2 procent. För räkenskapsårets första nio månader landade nettoomsättningen på 169 miljarder kronor.
Vi får positiv respons från våra kunder och ser att den digitala butiken har varit ett viktigt bidrag till den lönsamma tillväxten i kvartalet, säger vd:n Daniel Ervér i rapporten och fortsätter:
Vi tar ytterligare steg i rätt riktning. Genom ett starkare kunderbjudande, en förbättrad bruttomarginal och god kostnadskontroll, har vi stärkt rörelseresultatet med 40 procent jämfört med samma kvartal förra året, samtidigt som vi har minskat varulagret.
Expansion på flera fronter
Strategin framåt handlar om att väva samman de fysiska och digitala kanalerna allt tätare. Ett exempel är lanseringen i Brasilien, där H&M öppnade sin första butik och e-handel simultant i slutet av augusti, skriver bolaget.
Samtidigt växer koncernen på externa plattformar. Nu i oktober tar varumärkena & Other Stories och Arket klivet in på den europeiska e-handelsjätten Zalando.
Tidigare under kvartalet lanserades även Arket på marknadsplatsen 29CM.com i Sydkorea.
Färre men lönsammare butiker
Parallellt med den digitala expansionen fortsätter H&M att se över sitt fysiska butiksnät. Målet är att optimera portföljen, vilket innebär att cirka 200 butiker, främst på etablerade marknader, planeras att stängas under 2025.
Samtidigt öppnas det drygt 80 nya butiker, där de flesta kommer att ligga på tillväxtmarknader.