H&M får ”positiva signaler” – fler butiksöppningar på gång

"Kan förändras från dag till dag".

Om två veckor kan H&M slå upp dörrarna till sina butiker i Italien igen, efter cirka två månaders karantän i landet. På grund av coronaviruspandemin var den svenska modejätten tvungen att stänga sina 181 butiker i Italien, men så sent som i förra veckan stod det klart att H&M inte kommer att återuppliva alla sina butiker. Totalt kommer 8 fysiska H&M-butiker aldrig att få se dagsljuset igen, men det skyller inte företaget på pandemin.

LÄS ÄVEN: Butikshandel tillåten igen – då låser H&M 8 butiker för gott

Annons

I Italien kommer H&M att stänga 8 butiker i år, men det beror inte på Covid-19. Det är en naturlig del av H&M Groups verksamhet, att ständigt utvärdera marknader och följa utvecklingen vilket kan resultera i både stängningar och öppningar, säger Dominic Roter, pressansvarig på H&M Group, till Ehandel.

I dagsläget är 3100 av modejättens butiker i världen stängda. Företaget noterar dock att "positiva signaler" har börjat att komma från bland annat Tyskland, Österrike, Danmark och Polen.

Gällande återöppning av stängda butiker så grundar vi våra beslut på rekommendationer från myndigheter i respektive marknad. Just nu är situationen fortfarande utmanande, men vi börjar få positiva signaler och har gradvis kunnat starta uppöppningar av butiker i en del länder, fortsätter Dominic Roter.

När Italien gick ut med att kläd- och skobutiker återigen kommer att kunna öppna var man samtidigt tydlig med att kommunicera ut strikta restriktioner kring hur shoppingen skulle gå till.

För att öka säkerheten måste kunder och butiksanställda bland annat bära skyddshandskar och munskydd. Provade artiklar ska desinficeras mellan varje kund och butikslokalerna ska städas två gånger om dagen varje dag. Butiker som är mindre än 40 kvadratmeter ska dessutom endast släppa in en kund i taget.

Nu när ni gradvis snart kan börja öppna upp butiker i olika länder igen, har ni fått några nya bud kring hur butikerna ska arbeta? 

Säkerhetsåtgärderna skiljer sig från marknad till marknad och baseras på vägledning och instruktioner från respektive myndigheter, svarar Dominic Roter och fortsätter:

Våra kunders och anställdas hälsa och säkerhet är och kommer alltid att vara vår högsta prioritet. Vi är naturligtvis glada över möjligheten att kunna öppna upp allt fler butiker, men vi kommer endast att göra det när det anses säkert att göra det. Vi är flexibla och ödmjuka inför situationen och medvetna om att allt kan förändras från en dag till en annan. Så på grund av situationens snabba och föränderliga utveckling, kan vi inte heller för närvarande inte gå in på ytterligare detaljer.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!