H&M och Klarna backar om kassan – ”säger att de aldrig gjort fel”

Konsumentverket fortsätter granskningen.

Den omdiskuterade kassalagen i e-handeln har skapat en hel del frågetecken. Vi rapporterade redan innan den klubbades om hur den i praktiken kunde bli verkningslös, då man genom att ta bort direktbetalning helt enkelt kunde runda lagen.

Sedan dess har vi sett flera olika tolkningar och varianter för att lyfta fakturaalternativet högst i checkouten. Klarna och H&M nyttjade bland annat ett kryphål och kunde därför lista 30 dagars faktura som första betalningsalternativ.

Annons

Det fick Konsumentverket att göra slag i saken och granska H&M och Klarnas gemensamma upplägg, något som nu verkar ha fått bolagen att backa, rapporterar SvD Näringsliv.

Klarna uppger för oss att de och H&M har ändrat sidan och gjort en rättelse, säger Rudina Muliqi, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

"Hade en annan syn"

Och mycket riktigt. När vi tittar in i kassan ser vi att direktbetalning listas högst upp. Konsumentverket fortsätter dock sin dialog om hur lagen ska tolkas, eftersom man ser en risk för fler överträdelser även från andra aktörer.

Så länge Klarna fortsatt säger att de aldrig har gjort något fel tyder det på att vi ser olika på detta. Vi tolkar det som att bolaget hade en annan syn av bestämmelsen än vad vi har, säger Rudina Muliqi.

LÄS ÄVEN: Kryphålet som låter betalbolagen runda kritiserade kassalagen

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!