H&M straffas efter datainsamling – tvingas böta 367 miljoner

"Kraftfulla åtgärder har vidtagits".

Ett av H&M:s servicecenter, beläget i den tyska staden Nürnberg, samlade in privata och känsliga uppgifter om anställda på företaget. Allt hamnade i ett hemligt dataregister, som senare avslöjades på grund av ett tekniskt fel.

I registret fanns bland annat data om de anställdas hälsa och när registret upptäcktes var det H&M själva som anmälde det till myndigheterna. Nu står det klart att registret blivit rejält dyrköpt för klädjätten, rapporterar Computer Sweden.

Annons

H&M har slagits på fingrarna med en bot motsvarande 367 miljoner kronor, berättar man i sin delårsrapport.

Försäljningskostnaderna har även belastats med en reservering hänförlig till en intern personuppgiftsincident vid ett servicecenter i Nürnberg, som bolaget självt anmälde i oktober 2019. Den regionala dataskyddsmyndigheten i Hamburg har belagt bolaget med en sanktionsavgift om 35 miljoner euro. H&M-gruppen tillstår att fel har begåtts på servicecentret och kraftfulla åtgärder har vidtagits för att rätta till det inträffade, skriver bolaget.

Vi skrev tidigare idag om H&M:s tredje kvartal och en försäljningsminskning på nära 90 procent, något som gör att kedjan nu planerar att stänga hela 250 butiker.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!