H&M:s försäljning sjunker – 250 butiker ska stängas

"Krisarbetet har täckt alla delar".

Här kommer H&M-gruppens siffror för det tredje kvartalet som sträcker sig från första juni till och med sista augusti. Omsättningen sjönk med nära 19 procent och landade på 50,8 miljarder kronor. I lokala valutor minskade omsättningen med 16 procent.

Försäljningen påverkades av Covid-19-situationen. I början av kvartalet stängdes tillfälligt cirka 900 av koncernens över 5000 butiker och i slutet av kvartalet stängdes drygt 200 butiker tillfälligt, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Annons

Koncernens bruttoresultat landade på 24,8 miljarder kronor, vilket är en minskning med 22 procent.

H&M-gruppen har vidtagit snabba åtgärder för att hantera pandemin. Krisarbetet har täckt alla delar av verksamheten, inklusive produktinköp, investeringar, hyror, bemanning och finansiering. Kombinerat med mycket uppskattade kollektioner och strikt kostnadskontroll har detta lett till en snabb återhämtning av resultaten.

H&M summerar öven de senaste nio månaderna, första december till sista augusti, i rapporten. Under den perioden sjönk omsättningen med totalt 21 procent och landade på 134,5 miljarder kronor.

Vidare skriver företaget att försäljningen även minskade i i september månad. Försäljningen sjönk med med 5 procent i lokala valutor, jämfört med samma period förra året.

För närvarande är 166 butiker, vilket representerar 3 procent av det totala antalet butiker, fortfarande stängda. Ett stort antal butiker har fortfarande lokala begränsningar och begränsade öppettider. Under 2021 kommer butiksnätet att minska med 250 butiker.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!