Search
Close this search box.
ANNONS

H&M:s nya giv – här är jättens gröna storsatsning

Helena Helmersson, vd på H&M
H&M
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

Och så mycket ökar försäljningen.

ANNONS

H&M är här med färska försäljningssiffror för sitt första kvartal, i bolagets brutna räkenskapsår.

Mellan december till och med februari ökade nettoomsättningen med 12 procent till 54,8 miljarder, från 49,1 miljarder, under motsvarande kvartal året innan. Räknat i lokala valutor ökade nettoomsättningen dock bara med 3 procent.

H&M lanserar nu även en plattform för secondhand-försäljning i samarbete med Threadup, en global plattform för försäljning av återvunna kläder. Det rapporterar sajten Digital Commerce 360. H&M kommer till att börja med att sälja totalt 30 000 begagnade dam- och barnkläder. Men det rör sig även om accessoarer.

Jätten har tidigare aviserat ett omfattande sparpaket efter kraftiga kostnadsökningar i spåren av inflationen, samtidigt som konsumenterna har kommit att hålla allt hårdare i sina plånböcker.

Försäljningen på det nya finansiella året har börjat bra. De externa faktorerna är fortsatt utmanande men utvecklingen går åt rätt håll. I kombination med våra investeringar och effektiviseringar, finns det goda förutsättningar för att 2023 blir ett år med ökad försäljning och förbättrad lönsamhet. Vi står därför fast vid vårt mål om att uppnå en tvåsiffrig rörelsemarginal för helåret 2024, konstaterade vd:n Helena Helmersson i en kommentar i början av 2023.

Dela artikeln: