H&M:s nya smäll efter andra vågen: ”En ordentlig nedgång”

Tung rapport för modejätten.

Pandemin har inte varit nådig mot H&M, som tvingats hålla en stor andel butiker stängda runtom i världen. Nu visar man upp siffrorna för sitt fjärde kvartal som sträcker sig från 1 september till den 30 november 2020. Där framgår det att man tappat inte mindre än 10 procent i försäljning i lokala valutor, jämfört med samma period förra året.

Ännu värre blir det när man samlar siffrorna för hela verksamhetsåret. Då har omsättningen dalat med 18 procent i lokala valutor. Försäljningen för det fjärde kvartalet landade på 52 543 miljoner kronor och för räkenskapsåret stannade det vid 187 025 miljoner kronor.

Annons

H&M-gruppen startade året starkt med ett positivt momentum innan första vågen av Covid-19 slog till. Utbredda sociala restriktioner, tillfälliga butiksstängningar och kraftiga minskningar av fottrafik i de fysiska butikerna ledde till en ordentlig försäljningsnedgång, inte minst i andra kvartalet, kommenterar Helena Helmersson, vd på H&M, året.

Även om återhämtningen såg lovande ut under det tredje kvartalet, så vände det åt fel håll igen under fjärde.

Mellan den 22 oktober och 30 november backade omsättningen med 22 procent, jämfört med samma period förra året, när återhämtningen övergick i en ny inbromsning som ett resultat av pandemins andravåg, konstaterar Helena Helmersson.

LÄS ÄVEN: H&M stänger butiker – får öppna igen nästa år

Annons