H&M:s ras i pandemin – visar upp svettig miljardförlust

"Var omöjligt att kompensera".

Pandemins effekter slog hårt mot H&M-gruppen. Nu visar modejätten upp sina siffror för sitt Q2, som sträcker sig mars till maj, och det är dyster läsning. Omsättningen halverades under perioden till 28 664 miljoner kronor. Men än värre var resultatet som landade i en rejäl förlust på 6,2 miljarder kronor. Att jämföra med en vinst på 6 miljarder samma period förra året.

Under det andra kvartalet var som mest cirka 80 procent av våra butiker stängda och på de marknader där butikerna var öppna var efterfrågan starkt dämpad. Trots att vi genomfört snabba och kraftfulla åtgärder som minskade kostnaderna avsevärt var det omöjligt att kompensera för en försäljningsnedgång om 50 procent och kvartalet slutade, som vi tidigare kommunicerat, med en förlust, skriver Helena Helmersson, vd på H&M, i en kommentar.

Annons

Glädjeämnet blev, som för många andra under den här tiden, e-handeln. Där såg man ett markant lyft och den utvecklingen tycks ha fortsatt även när restriktionerna lättat.

När majoriteten av butikerna var tillfälligt stängda under det andra kvartalet, fåkuserade vi på att styra om produktflödet till den digitala handeln, som hela tiden varit öppen på nästan alla våra onlinemarknader. Onlineförsäljningen ökade med 36 procent i SEK i kvartalet. Den positiva utvecklingen för onlinehandeln har fortsatt även sedan vi börjat öppna våra butiker igen, skriver Helena Helmersson.

Nu börjar resan tillbaka för H&M-gruppen och man verkar ha fått en relativt god start på återhämtningsperioden.

Takten varierar stort mellan marknaderna, bland annat på grund av olika lokala restriktioner, men hittills har utvecklingen varit bättre än väntat. Under perioden 1-24 juni misnkade försäljningen med 25 procent i lokala valutor, jämfört med motsvarande period 2019. Även om den allmänna komsumtionen fortfarande är dämpad visar vår återhämtning att vårt sortiment är relevant och uppskattas av kunderna.

Annons