Hög tillväxt för CBD-succén: ”Explosionsartad hype och efterfrågan”

"Vi är starkt på rätt väg".

E-handelsbolaget Mantle, säljer produkter av en egentillverkad CBD-olja, meddelar att man fortsätter att ta marknadsandelar trots att man fått ett försäljningsstopp från Läkemedelsverket förra året i juni.

LÄS ÄVEN: Den “förbjudna” e-handeln tar in 12 miljoner kronor

Annons

Stoppet gällde en olja som ännu inte fått komma tillbaka till försäljning, men företaget fortsätter att växa med andra CBD-produkter i Sverige men förbereder även inför en internationell lansering. Man siktar bland annat mot Danmark, men får samtidigt många förfrågningar från Asien.

EU kommer att reglera det här som ett kosttillskott, säger Josefin Landgård, medgrundare och vd på Mantle, till DiTV.

Hur det går för företaget rent ekonomiskt är än så länge inget som duon vill avslöja, men Josefin säger att Mantles försäljning "ökar väldigt mycket varje månad". Hon säger att omsättningen växer med runt 40 till 80 procent från månad till månad.

Det är helt överväldigande vilken explosionsartade hype och efterfrågan det har varit. Vi har haft en bra tillväxt sedan jul och det är väldigt kul att vi är starkt på rätt väg, säger medgrundaren Stina Lönnkvist.

I år räknar bolaget att slå 10 miljoner kronor i omsättning - uppgifter som Mantle ska ha bekräftat tidigare för DiDigital.

För några månader sedan tog dock företaget in 12 miljoner kronor i investeringar, och enligt duon är ytterligare 20 miljoner kronor på väg in.

Nu när man ser att konceptet funkar och att folk älskar produkterna, och inte bara konsumenterna men även skönhetsprofiler och influencers, då känner vi att "receptet funkar" och då vill vi ta det här till fler marknader. Och då vill vi fylla på kassan för det, säger Josefin Landgård.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!