Search
Close this search box.
ANNONS

Högt tryck på kritiserad annons: "Inga incitament att utnyttja någon"

Jesper Matsch, Bianca Ingrosso, Vanessa Lindblad och Mikael Snabb på Caia Cosmetics
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

50 ansökningar på fyra timmar.

ANNONS

I går kunde vi berätta att e-handelsföretaget Caia Cosmetics, som bland andra Bianca Ingrosso står bakom, hade fått en del kritik för en annons om ett internship. Personen företaget sökte skulle ha goda kunskaper i Google Analytics, Photoshop och en rad andra avancerade program, men praktiken i sig skulle vara obetald. Det fanns dock möjligheter till anställning på bolaget efter avslutad praktik.

LÄS ÄVEN: Biancas sminkbolag i blåsväder: "Heltid förklädd som praktik"

Mikael Snabb, VD i Beauty Icons AB som äger varumärket Caia Cosmetics, tycker att kritiken mot annonsen är orättvis och vänder sig mot de publiceringar som skett.

Vi är ett team på sex personer som driver Caia Cosmetics och hittills har vi som företag totalt haft tre praktikanter. Det handlar om skräddarsydda praktikperioder där praktikantens uppgifter under perioden har varit specifikt framtagna för att praktikanten ska få testa sina kunskaper i praktiken men även för att praktikanten ska få möjlighet att lära sig nya saker som hör ihop med utbildningen. Våra praktikanter har handletts av mig och vår arbetande styrelseordförande Jesper Matsch och kontinuerlig kontakt med personernas handledare från skolan har hållits, säger han till Ehandel.

Vi vill att praktikperioden ska ge studenten konkret kunskap och som de flesta bolag vill vi knyta kontakter med framtida e-handelstjärnor. Vi ser oss gärna som en väg in i e-handeln för den som vi tar in. Vår första praktikant arbetar nu extra i vårt bolag och får givetvis betalt för det.

2 000 spontanansökningar

Han medger att den aktuella annonsen var "lite snävt skriven" och att den på ett tydligare sätt skulle ha varit riktad mot studenter. Annonsen plockades snabbt ner när det sågs att den gav upphov till kritik.

Mikael förklarar att de specifika kraven handlar om att Caia Cosmetics var ute efter en person som har möjlighet att växa in i en specifik roll. Han berättar även att om annonsen hade varit för ”bred” så skulle företaget ha fått in för många ansökningar, vilket bolagets administrativa resurser inte hade kunnat hantera.

Sedan vi drog igång för lite drygt ett år sedan har vi fått in över 2 000 spontanansökningar från personer som vill göra praktik hos oss, och det blir omöjligt att hitta rätt person bland så många ansökningar. Därför valde vi den här gången att försöka vara tydliga med vad vi var ute efter.

Och uppenbarligen fick annonsen även ett positivt mottagande. Den är som sagt numera bortplockad men sedan den lades ut har över 50 ansökningar kommit in till bolaget. Detta trots att den enligt Mikael Snabb bara låg ute i ungefär fyra timmar.

Det är många bra ansökningar från riktiga toppstudenter, vilket förstås är jätteroligt att se, säger han, och avslutar:

Vi är ju ett schysst bolag med schyssta anställningsavtal och vi har inga incitament att utnyttja någon!

Dela artikeln: