Horseonline galopperar mot 12 miljoner i år: ”Vi är jättenöjda”

Ny sajt klar för lansering.

En omsättning på nära 5,7 miljoner kronor. Det var vad den Kalmar-baserade e-handlaren Horseonline levererade under 2019. Det kan jämföras med 3,1 miljoner under verksamhetsåret före, då Horseonline dessutom hade ett verksamhetsår som pågick i 16 månader. Men det var bara början. I slutet av förra året fick Horseonline, som grundades av Timmy Norin, Hampus Erndin och David Erndin, in e-handelsprofilerna Jörgen Bödmar och Ola Fors som investerare.

LÄS ÄVEN: Horseonline hoppar högt - superprofilerna investerar

Annons

Sedan dess har det rullat på i hög fart med nya satsningar såväl som ökad omsättning.

Det går framåt med stark fart, vi är jättenöjda. Och vi har en stark tillväxtagenda framåt också. Det känns riktigt bra, säger Jörgen Bödmar, styrelseordförande för Horseonline, till Ehandel.

"E-handeln har täckt upp"

Han bedömer att företaget kommer att flerdubbla sin omsättning under 2020.

Av de sex miljonerna stod e-handeln för ungefär hälften, resten kom från mässor och annat. Nu satsar vi fullt ut på e-handeln och i år tror jag att vi når 12 miljoner allt som allt. Så man kan nästan säga att vi går från fyra till tolv miljoner.

David Erndin, vd på Horseonline, instämmer i den kalkylen.

Det är ditåt det pekar, och det är trots att alla mässor varit inställda. E-handeln har verkligen täckt upp på ett bra sätt, säger han.

Han lyfter fram att coronapandemin också kan ha haft ett finger med i spelet gällande tillväxten.

Strategin har hela tiden varit att fasa ut mässorna och tack vare den kompetens vi nu har fått in i bolaget har e-handeln utvecklats ännu fortare. Så ambitionen att växa med e-handel har hela tiden funnits där, men nu gick det ännu snabbare på grund av corona.

Annons

"Inte rädda för röda siffror"

Under 2019 slutade Horseonlines rörelseresultat på minus 738 000 kronor. Det kan jämföras med plus 6 400 kronor året före.

Hur är prognosen gällande resultatet för 2020?

Det avgörs under Q4, men man kan säga att vi har tagit flera tunga investeringar det här året. Vi är inte rädda för röda siffror med de satsningar vi gör, men ambitionen är att hamna så nära nollan som möjligt.

Jörgen Bödmar berättar att Horseonline har en stark tillväxtagenda, och att prio ett därmed blev att bygga en bra bas för att kunna växa under de kommande åren. Under det gångna året har företaget bland annat tagit fram en ny grafisk profil och byggt en bättre struktur för snabba leveranser. Framåt kommer man att utveckla sortimentet och nästa vecka släpps en ny sajt.

Jag och Ola gick in i bolaget eftersom vi såg vilket driv den här trion har. Det vi tillför är kompetens och erfarenhet. Det gör det lättare att växa.

Annons