Hundratals i kö och tält (!) när Lyko öppnade sin superbutik

Tusentals besökare första helgen.

Efter en tids förberedelser var det i lördags äntligen dags för Lykos efterlängtade butikspremiär i Vansbro, som är företagets hemstad. Den nya butiken har en yta på 500 kvadratmeter, vilket innebär att den är företagets största.

Enligt Lykos uppskattningar lockade butiken ungefär 2 400 besökare under öppningshelgen, och när dörrarna öppnade i lördags klockan 10 hade en längre kö redan bildats på parkeringsplatsen utanför lokalen. För Ehandel berättar Lyko även att "några tappra tjejer" valde att tälta utanför den nya butiken för att vara säkra på en bra plats i kön. De 50 första besökarna som handlade något i butiken fick en goodiebag med sig hem.

Annons
Annons

Det är svårt att uppskatta hur många som stod i kö, en gissning är väl cirka 300 - 500 personer, rapporterar Rickard Lyko i ett mejl till redaktionen.

Varför behövs en så pass stor butik just i Vansbro?

Vi har väldigt många besökare som stannar på vägen till fjällen. Därför har vi valt att göra en väldigt stor butik som visar upp en större del av sortimentet. Sen är ju förstås hyran per kvadratmeter lägre än vad den är på många andra ställen. Därför får vi ihop kalkylen till att göra en större butik än vad vi har på andra ställen.

I helgen nyöppnade Lyko även sin butik i köpcentret Triangeln i Malmö. Precis som i Vansbro har Lyko i Malmö satsat på ett nytt butikskoncept, som bland annat innebär att salongdelen har fått en mer framträdande roll och att digitala skärmar har placerats ut bland butikshyllorna. I Triangeln gjorde Lyko, enligt egna siffror, en besöksökning på 80 procent jämfört med lönehelgen i oktober förra året.

LÄS ÄVEN: Historien om Lyko.se - "man ska inte digitalisera allt" 

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!