Hööks Hästsport, som - precis som namnet - antyder säljer prylar relaterade till bland annat ridning, har vid flera tillfällen prisats för sin e-handel.
- Att alltid ha kunden i fokus när man utvecklar sin webbplats ger resultat! Det här är en e-handelswebbplats där besökarna både drömmer sig bort och älskar att handla. Besökarna är lyriska över webbplatsen, konstaterade till exempel Web Service Awards jury tidigare i år.
LÄS ÄVEN: Hööks e-handel prisas igen - "Bäst i Sverige"
Störst i Norden
Och av en ny årsredovisning att döma, verkar Hööks e-handel åtminstone delvis ligga bakom bolagets tillväxt det senaste året. Under 2017 omsatte Hööks Hästsport 413,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med knappt 391 miljoner året innan.
- Försäljningen är högre än föregående år. Främst genom ökad volym från etableringen i Nordby och positiv utveckling för distanshandeln. Koncernen är störst i Norden inom sin bransch, skriver Hööks i sin årsredovisning.
Planerar fortsatt expansion
Under samma period backade Hööks resultat från 35,7 till 28,1 miljoner kronor, vilket dock inte har påverkat företagets optimism inför framtiden.
- Hööks förväntar sig en positiv utveckling under 2018 och de långsiktiga planerna på en fortsatt expansion, enligt den utvecklingsplan som styrelsen fastställt, kvarstår. Enligt denna plan skall företaget etablera ett antal nya butiker och tänkbara etableringar utvärderas för närvarande.
LÄS ÄVEN: Ny plattform ska undanröja Hööks omnikanalhinder
Hööks Hästsport har för närvarande ett 50-tal fysiska butiker i Norden, varav de flesta ligger i Sverige. Bolaget bedriver även e-handel i Sverige, Danmark, Norge och Finland.