iDeal of Sweden byter plattform – lokala sajter i 30 länder

Väntas bli 130 personer i bolaget under 2019.

E-handelsraketen iDeal of Sweden har med hjälp av bland annat stora framgångar på Instagram lyckats omsätta hundratals miljoner på att sälja mobilskal.

LÄS ÄVEN: iDeal of Sweden når målet - omsätter 400 miljoner i år

Annons

Företaget har dock fortsatt ambitiösa planer - i år är siktet inställt på att nå miljarden - och därför görs nu stora satsningar i bolagets tekniska plattform. IDeal of Sweden har gått över från Woocommerce till plattformen Centra och nu är planen att lansera lokalanpassade sajter på 30 marknader under det kommande året.

LÄS ÄVEN: E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform 

Företaget har också tagit hjälp av e-handelsbyrån Grebban för att genomföra förändringar i sitt frontend-system, till exempel genom att införa ett Reactramverk.

"Kan vara komplext"

De 30 sajterna kommer att vara helt dedikerade till sina respektive marknader, med exempelvis lokala språk, valutor och fraktsätt.

- Att lansera på nya marknader med en så snabb tillväxt och hög volym som oss kan vara komplext. Man måste få valutor, lagerlogistik, contentanpassning per marknad och individuell prissättning att lira från samma plattform integrerat med diverse system, säger Joachim Lindström, vd och grundare av iDeal of Sweden, i ett pressmeddelande.

För att lyckas med sina gedigna e-handelssatsningar kommer Joachim Lindström och hans gäng i Norrköping att få en rad nya kollegor under året. Företaget rekryterar för närvarande tre till fyra personer varje månad, vilket innebär att hela teamet beräknas omfatta 130 personer i slutet av 2019.

Nytt huvudkontor på 2000 kvm

Företagets huvudkontor i Norrköping kommer att flyttas till en ny lokal med en yta på 2000 kvadratmeter, och utöver det planeras en satsning på större lokaler i Stockholm.

- Vår strategi är att ungefär hälften av vår försäljning ska komma från egna kanaler där e-handeln står för den absoluta merparten. För att lyckas hålla tempot rekryterar vi därför för fullt till e-handelsteamet, som även kommer börja jobba mer med omnikanalsfrågor i och med att vi kommer öppna många fysiska butiker internationellt, säger Joachim Lindström.

Annons

LÄS ÄVEN: iDeal of Sweden prisades för sin internationella tillväxt

Annons