ICA dumpar 200 tjänster – för att satsa på lågpris: ”Ett tufft besked”

Ska spara en miljard årligen.

Ica har haft svårt mot lågpriskonkurrenterna, men det ska det bli ändring på nu. Dagligvarujätten frigör en miljard kronor årligen för satsningar på "ökat prisvärde och kundlojalitet".

Pengar som kommer direkt från att 200 positioner kapas, inledningsvis

Annons

Dagligvarubranschen och Ica befinner sig i ett mycket utmanande läge och som bolag behöver vi både på kort och lång sikt bli mer kostnadseffektiva. Det möjliggör för oss att tillsammans med Ica-handlarna kunna bli mer prisvärda för våra kunder och vända den negativa tillväxtutvecklingen. Detta innebär bland annat att vi ser över vår organisation, säger Eric Lundberg, vd på Ica Sverige.

Arbetet med att identifiera vilka positioner som omfattas och vad eventuella omstruktureringskostnader kan uppgå till, påbörjas under första kvartalet 2023.

Jag har stor respekt för att detta är ett tufft besked för Ica Sveriges medarbetare och vi kommer naturligtvis att ge ett bra stöd till de medarbetare som kommer att beröras.

Ica planerar bland annat satsningar på sina egna märkesvaror, lägre priser till konsument och fortsatt utveckling av lojalitetsprogrammet.

Ica ska alltid stå på kundernas sida, inte minst i svåra ekonomiska tider och då krävs det här tuffa effektiviseringsprogrammet för att bättre kunna möta kundernas behov, säger Eric Lundberg.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!