ICA slår tillbaka mot skräckbebis-kritiken: ”En bebis vi talar om”

"Vi har fått en del frågor från föräldrar".

Nyheten om ICA:s nya virtuella bebis-influencer, som fått namnet Elis, väckte minst sagt starka reaktioner. Det animerade spädbarnet kallades bland annat obehaglig, mardrömslik och för skräckbebis.

Nu slår ICA tillbaka mot kritiken och menar att det inte är animeringen det är fel på, utan samhället.

Annons
Annons

Det här visar hur långt utseendefixeringen har gått i samhället. Det är trots allt en bebis vi talar om - om än virtuell - och alla barn är fina på sitt sätt. Skräckbebis säger vissa, superbebis säger vi på ICA. Precis som riktiga bebisar behöver Elis mycket kärlek, omtanke och inte minst bra mat. Följ med in i hennes värld för att se hur det går för henne framöver, säger Katarina Selley, PR-ansvarig på ICA Sverige, till Ehandel.

Vad är syftet med att ha just en virtuell influencer?

Med Elis hoppas vi kunna bli en del av många småbarnsföräldrar vardag, där de både kan känna igen sig i situationer och få svar på många av de frågor man har som nybliven förälder, säger Katarina Selley.

Elis instagramkonto står det tydligt att många har lite svårt för den nya "influencern". Inlägg som: "Obehagligt, vem gör ens nåt sånt här?", "jag är rädd hahaha", "herregud" och "CTRL+ALT+DEL" går att läsa i kommentarsfältet.

Vad har ni själva fått för reaktioner på nyheten om Elis?

Som alltid när en familj blir större: mycket glädje och kärlek. Vi har fått en del frågor från föräldrar som varit nyfikna på att vi i samband med Elis breddar vårt barnmatssortiment och många har självklart frågat vad som nu väntar Elis, men då får man följa instagramkontot för att bli en del av Elis vardag.

LÄS ÄVEN: ICA har blivit med barn – virtuell bebis blir influencer

Annons
Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!