ICA:s e-handel gjorde succé – storsatsar på digitalisering

Gick före branschen.

ICA Gruppen rapporterar en stark avslutning på vad som blev ett bra 2019. Omsättningen ökade med 2,6 procent till 30,8 miljarder kronor under det fjärde kvartalet och rörelseresultatet (EBITDA) landade på 2,5 miljarder kronor, att jämföra med 1,6 miljarder under motsvarande period förra året.

Dessutom har man hunnit med att rulla ut en ny e-handel under hösten.

Annons

Året avslutades med bra utveckling i våra olika verksamheter. Försäljningen i ICA-butikerna har ökat i god takt under kvartalet och lönsamhetsmässigt sticker Rimi Baltic och ICA Banken ut med stark resultatutveckling. Vår fina tillväxt på nätet fortsatte och vi växte även under det fjärde kvartalet snabbare än marknaden på såväl mat som apoteksvaror. I november startades även vår e-handel i Rimi Baltic, säger Per Strömberg, ICA Gruppens vd, i en kommentar.

Den fina avslutningen bidrog också till ett överlag lyckat helår där nettomsättningen uppgick till 119 miljarder kronor och ökade med 3,4 procent från 2018. Rörelseresultatet (EBIDTA) skrevs till drygt 10 miljarder kronor, en ökning från 2018 års 6,3 miljarder.

"Dominerar marknadsutvecklingen"

En av de mest utmärkande siffrorna är onlineförsäljningen, där ICA-butikerna ökat med hela 32,7 procent. Det är drygt tio procent mer än branschen i övrigt. De fysiska butikerna har dock gått i linje med branschens försäljning och såg en tillväxt på totalt 3,1 procent.

Våra prioriteringar inom e-handel, måltidslösningar, prisvärde, personalisering samt hälsa & hållbarhet, ligger väl i linje med vad kunderna prioriterar och vad som dominerar marknadsutvecklingen. För att nå framgång inom dessa områden kommer fortsatt digitalisering att vara av yttersta vikt och här fortsätter våra satsningar med oförminskad hastighet, säger Per Strömberg

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!