I juni kunde vi berätta att en av iDealofSwedens grundare, Joachim Lindström, hade slagit sig ihop med Isabella Löwengrip för en gemensam e-handelssatsning på hårprodukter. Hermine Hold är namnet och den nya e-handeln väntas öppna nu under hösten.
LÄS ÄVEN: Proffsen slår sig ihop - ska nå miljarden med ny e-handel
Nu visar det sig att detta inte är det enda nya projekt som Lindström är inblandad i för tillfället. I startgroparna har han och resten av Norrköpingsgänget bakom iDealofSweden även en helt annan e-handelsidé.
"Pratat om det i flera år"
Den här gången är det inte mobiltillbehör, utan solglasögon och exklusiva badkläder som lockar killarna.
- Vi har pratat om det här i flera år och nu är det dags. Vid det här laget kan vi mycket om marknadsföring och sociala medier så startsträckan ska inte behöva bli så lång, säger iDeal of Swedens vd Joachim Lindström till Norrköpings Tidningar, NT.
Det nya bolaget har fått namnet Golden Vagance och förutom Lindström är det alltså Filip Ummer och Christoffer Johansson som driver satsningen, med Christoffer Johansson som vd. Joachim Lindström kommer inte att arbeta operativt i bolaget utan istället agera strategisk rådgivare.
Han menar att gänget genom det nya företaget har hittat en "tydlig lucka" på marknaden som de nu avser att fylla.
- Vi vill att våra badkläder och solglasögon ska kännas tidlösa, lägger Lindström till.
Per Holknekt som rådgivare
Det nya bolaget har till en början tagit in tio miljoner kronor, och planerar att använda pengarna till att möjliggöra en global satsning och för att bygga en e-handel i toppklass. Utöver Lindström och Ummer, har Christoffer Johansson även Odd Mollys grundare Per Holknekt till sin hjälp. Han kommer att fungera som rådgivare till Golden Vagance, och under det första året även ha en operativ roll i bolaget.
- Att få in Pers erfarenhet i Golden Vagance är en stor uppsida och vi är glada att ha lyckats knyta till oss honom. Vi känner att vi har all kompetens som krävas i bolaget för att lyckas med en snabb global resa, säger Christoffer Johansson till Ehandel.se.
Förberedda för global lansering
GoldenVagance kommer att fokusera på försäljning i egen e-handel samt hos återförsäljare och just nu ska man vara i full gång med att rekrytera ett nytt team från Norrköping, som ska få som uppgift att jobba med sociala medier och tekniska lösningar för den nya nätbutiken.
Företagets första sikte sägs vara den nordiska marknaden, samt Tyskland, men redan nu ska förberedelserna vara klara för en global lansering. Företagsledarna ska redan tidigare i år ha besökt Kina och i samband med det fått klartecken från ett antal leverantörer.