IKEA höjer priset på 5000 varor i Sverige: ”Det är utmanande”

Så drabbas hemmamarknaden.

Ikea inledde det nya året med att meddela en prishöjning på i snitt 9 procent globalt, på grund av de höga logistikkostnaderna. Samtidigt meddelade möbeljätten att ökningarna kunde se olika ut på olika marknader.

Vi hörde av oss för att ta reda på exakt hur den svenska marknaden påverkas.

Annons

Vi har omkring 10 000 produkter i vårt sortiment som vi arbetar med. Av dessa 10 000 artiklar är det omkring hälften, cirka 5 000, som på den svenska marknaden berörs av prisändringar, säger Arvid Stigland, presstalesperson på Ikea Sverige, till Ehandel.

Prisökningarna i sig kommer också att följa det globala snittet.

Det globala snittet för höjningen ligger på 9 procent. Detta innebär att några produkter höjs med mer än 9 procent och andra med mindre. Höjningen i Sverige ligger i nivå med den globala höjningen.

Exakt vilka kategorier som drabbas hårdast, eller minst, kan man dock inte säga i dagsläget.

Förutom skillnader från produkt till produkt är det också skillnader i hur dessa procent är fördelade mellan olika produktområden och affärsområden. Men jag kan inte peka ut något speciellt område som påverkas extra mycket.

Hur har kunderna mottagit beskedet?

Ikea är känt för sina låga priser och vårt mål är att alla ska ha råd med bra heminredning. Sedan högre kostnader började påverka den globala ekonomin har vi haft målet att hålla priserna så låga som möjligt. Vi förstår att det är utmanande för våra kunder när priserna går upp, men vi upplever att många har förståelse för att vi inte är immuna mot den ekonomiska utveckling som just nu påverkar företag, detaljhandel och samhällen över hela världen - inklusive Ikea. Låga priser är precis lika viktiga nu som de alltid varit för oss på Ikea. Därför gör vi allt vi kan för att fortsatt kunna ge de många människorna ett attraktivt erbjudande, säger Arvid Stigland.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!