IKEA investerar 14 miljarder kronor i kinesisk e-handel

Satsar stort.

Den svenska möbelvaruhuskedjan Ikea satsar nu stort på sin e-handel i Kina, trots en viss avmattning på den kinesiska marknaden. Totalt 14 miljarder kronor investeras i en digital expansion i landet, som ska möjliggöra för mer hemmashopping. Ikea kommer även att bygga fyra nya fysiska butiker i landet, innan augusti 2020. Det rapporterar flera medier.

Vi har en stark tro på den kinesiska marknaden, säger Anna Pawlak-Kuliga, ansvarig för möbeljättens verksamhet i Kina, enligt bland andra Svd.

Annons

Ikea lanserade sin onlineshop i Kina redan under hösten 2016.

LÄS ÄVEN: IKEA lanserar e-handel i Kina – Shanghai först ut 

Köttbullar via app

I dagsläget har Ikea 27 varuhus i 21 städer i Kina. Enligt den norska nyhetssajten E24 ska kedjan också inom kort testa ett pilotprojekt med appen Wechat. Tanken är att kunderna ska kunna beställa Ikeas köttbullar via appen, som är en del av företagets försök att göra sin försäljning mer lokal.

Nästa år kommer Ikea även att satsa på ett nytt butikskoncept i Shanghai, med mindre urbana affärer, för dem som inte vill besöka möbeljättens stora butiker.

Annons