IKEA om kampen mot pandemin: ”Vissa har blivit förvånade”

"Har arbetat aktivt för att ställa om till en ny verklighet".

Showroom: Sveriges nya marknadsplats för LiveShopping. Läs mer här.

Tio kvadratmeter butiksyta per person, en person per bord i restaurangen, max 500 besökare i lokalen och nu ska kunderna också handla en och en. Det har varit mycket att hålla reda på i pandemin för handelsjättar som Ikea. Åtminstone i Sverige, som till skillnad från andra länder ju har valt att hela tiden hålla handeln öppen.

LÄS ÄVEN: Ikea drabbas av nya maxtaket: "Blir en tydlig skillnad"

Annons

Arvid Stigland, presskontakt på Ikea Sverige, vittnar om en tid som krävt en ständig vilja att ställa om verksamheten.

Ikea har under Covid-19-pandemin arbetat aktivt för att ställa om till en ny verklighet. Dels har vi utvecklat möjligheterna för kunder att möta oss i våra digitala kanaler, dels har vi skapat en så trygg miljö som möjligt i våra varuhus – för såväl medarbetare som kunder och besökare, skriver han i ett mejl till redaktionen.

Det senaste året har vi infört en rad olika rutiner och arbetssätt i våra varuhus för att se till att vi inte har för många besökare samtidigt, och att de besökare som befinner sig i varuhuset håller avstånd till varandra, fortsätter han.

"Har bett om förståelse"

Sedan de senaste restriktionerna kom på plats, det vill säga maxtaket på 500 besökare åt gången samt regeln om att kunderna ska handla en och en, har Ikea infört en rad åtgärder. Möbeljätten har bland annat satsat på automatiska räknare i entrén och kösystem som endast släpper in ett par kunder i taget. Dessutom har man utökat bemanningen vid ingångar och utgångar för att guida kunderna rätt.

LÄS ÄVEN: Så tacklar H&M, ICA och Systemet nya kravet: ”Vår högsta prioritet”

Vi har på våra olika varuhus använt våra digitala kanaler, men också skyltar och utrop i våra högtalare för att informera om de regler som myndigheterna slagit fast, förklarat hur våra kunder bäst ska hantera detta, men även bett om förståelse för den situation som nu råder.

Hittills är den samlade bilden att allt har fungerat bra, även om en begränsningarna har skapat förvirring hos en del kunder.

Vi är trygga med de åtgärder vi tagit. Från i helgen märkte vi att många inte har hunnit uppfatta de nya restriktionerna och vissa har blivit förvånade när de anlänt till varuhusen. Men vi är väldigt tacksamma för att de flesta har visat stor förståelse och respekt för situationen. Vissa av de som anlände i sällskap valde att handla, andra valde att istället göra sina ärenden online eller via våra utökade tjänster - vilket inte minst märktes då vi på de flesta varuhus hade ett stort uppsving i användandet av Click & Collect.

Annons

LÄS ÄVEN: Pandemins grepp hårdnar - då tar IKEA betalt för Click & Collect

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!