IKEA om nya miljardkonceptet: “Kommer rullas ut i alla varuhus”

“En mycket mer digital upplevelse”.

Nyligen kunde vi berätta om IKEA:s nya butikskoncept IKEA Decoration som snart öppnar i Paris. Möbeljätten avslöjade samtidigt att man har investerat över en miljard kronor i konceptet som bland annat innefattar en hel del ny teknik. Butiken ska vara väldigt digital och helt sammankopplad med företagets e-handel.

LÄS ÄVEN: IKEA investerar över en miljard i ny digital butik

Annons

Ett nytt sätt att möta vårt erbjudande, sade Walter Kadnar, vd och hållbarhetschef för IKEA Frankrike, bland annat.

Vi frågade IKEA Sverige om IKEA Decoration kan komma till Sverige.

IKEA Decoration är ett koncept som IKEA nu kommer att börja testa i Paris och liknande butiksformat kan komma att öppna även i andra städer, svarar Cecilia Franck, presskontakt på IKEA, och tillägger:

Som vi tidigare berättat kommer vi till exempel att öppna fyra nya mindre butiksformat i Stockholm fram till 2025, först ut är en planeringsstudio i Bromma men även andra butiksformat är aktuella.

LÄS ÄVEN: IKEA om nya jättesatsningen: ”Den naturliga platsen att börja titta på”

"Lämna varuhuset genom expressutgångar"

Teknikerna som används i den franska butiken är något som även kommer att användas här i Sverige gällande nya butikskoncept. IKEA berättar att det kommer att vara samma digitala fokus med digitala terminaler och skanning i IKEA-appen för att minska kötider och korta utcheckningstiderna.

Det är betallösningar som så småningom även kommer att rullas ut i alla våra varuhus och butiker.

Nya IKEA Kållered som öppnar 30 september kommer erbjuda en mycket bättre digital- och omnichannelupplevelse än idag, med möjlighet att skanna varor i IKEA-appen och sedan betala direkt hos medarbetare eller i utcheckningsdiskar på flera platser i varuhuset. Gör man det kan man också lämna varuhuset genom expressutgångar eller vid entrén.

Annons

Kan ni berätta lite mer om hållbarhetsarbetet i den franska butiken?

IKEA Decoration är en del av IKEA:s ambition att uppmana kunder att leva ett mer hållbart liv hemma. Precis som i alla våra enheter, går det en grön tråd genom butiken som synliggör mer hållbara produkter och tjänster. Här kommer också att serveras fler vegetariska alternativ och målet är att alla hemleveranser i Paris kommer att göras med utsläppsfria elbilar innan slutet av 2021.

Annons