Expansion: IKEA storsatsar i Kina med flaggskeppsbutik på Tmall

Första satsningen på en tredjepartsplattform.

Ikea gör gemensam sak med bland andra Lindex och H&M och öppnar en e-handelsbutik på Alibaba-sajten Tmall. Det innebär att möbeljätten för första gången kommer att sälja sina produkter via en tredjepartsplattform. Totalt kommer den nya nätbutiken, som av parterna beskrivs som en flaggskeppsbutik, att innehålla cirka 3 600 produkter från Ikeas sortiment.

LÄS ÄVEN: Här är Lindex första babysteg in i Kina - "har enorm potential"

Annons

Ikeas förhoppning är att butiken på Tmall ska hjälpa företaget att nå ut till de kinesiska konsumenterna på ett helt nytt sätt.

På Ikea är vi väldigt stolta över våra varuhus, men vi är alltid intresserade av att lära oss nya sätt att förbättra vår service. Vi är väldigt glada över vårt samarbete med Alibaba. Jag är övertygad om att vi kommer att lära oss mycket och utveckla bättre sätt att möta våra kunder på, säger Jon Abrahamsson Ring, vd på Inter IKEA Systems, i ett pressmeddelande.

I och med den nya nätbutiken kan de kinesiska konsumenterna besöka Ikea både online och i en rad varuhus i landet. Så sent som i går kom beskedet att kedjans fysiska butiker i landet hade öppnat igen efter att ha varit stängda en tid på grund av coronaviruset.

Ikea är världens ledande möbelvaruhus och ett älskat varumärke bland många kinesiska konsumenter. Det är verkligen spännande för oss att hjälpa Ikea att utforska online och att möjliggöra för kinesiska konsumenter att köpa Ikeas produkter på ett mer bekvämt sätt, säger Jiang Fan, president för Tmall and Taobao på Alibaba Group.

LÄS ÄVEN: Ikea trotsar viruspaniken - öppnar varuhusen i Kina

Annons