ImseVimse delas i två: Nytt varumärke för hållbar mens

"Storkonsumtion av engångsartiklar är inte hållbart".

Det senaste vi hörde ifrån det gotländska företaget ImseVimse var att de vunnit över en halv miljon för att utveckla sin cirkulära företagsmodell.

LÄS ÄVEN: Svensk e-handlare vann 60 000 euro

Annons

Nu meddelar företaget att varumärket delas i två delar. ImseVimse blir helt enkelt Imse och Vimse. Produkterna för barn hamnar under varumärket Vimse. Imses sortiment kommer att bestå av produkter som återanvändningsbara menstruationsskydd och hygienprodukter för kvinnor.

Lanseringen är ett direkt svar på den ökade efterfrågan av återanvändningsbara och miljövänliga hygienprodukter och syftar även till att underlätta för konsument, skriver företaget i ett mejl till Ehandel.

LÄS ÄVEN: Ordning och reda när ImseVimse blir med e-handel

Imse meddelar att man vill göra det enklare att ha “en hållbar mens”.

Normen i vårt samhälle är en storkonsumtion av engångsartiklar vilket inte är hållbart av många anledningar, inte minst med tanke på miljön. Enligt våra beräkningar använder kvinnor i genomsnitt ungefär 14 000 bindor och tamponger under sin livstid. Detta kan jämföras med cirka 100 hållbara menstruationsskydd. Feedbacken vi får från våra kunder är att de önskar att de vetat om att det finns ett alternativ till engångsprodukter tidigare, säger Jessica Laneborg, affärsområdeschef på Imse.

Företaget vill även göra de hållbara hygienprodukterna trendiga och den första kollektionen ska vara framtagen tillsammans med illustratören Helena Harnesk.

Varför är nästan alla bindor vita? Det tycker vi är trist och likriktat. Vi vill bredda urvalet och göra att det känns roligare att sätta en ny binda i trosan, säger Jessica Laneborg.

De nya produkterna finns tillgängliga via företagets e-handel ImseVimse.se men ska även hitta ut till andra återförsäljare inom kort.

Annons

Annons