Först på Ehandel: Influencerbyrå i konkurs – skulder på 4,4 miljoner

"Har in i det sista gjort vad vi har kunnat".

Adviral, byrån som jobbar influencer marketing, har försatts i konkurs. Den 26 juni skickade man in en konkursansökan till Stockholms tingsrätt med anledning av att bolaget är på obestånd.

Med anledning av de tuffa tider som råder just nu, är det med stor sorg vi behöver meddela att Adviral har behövt ta det hårda beslutet att låta bolaget gå i konkurs. Mitt i denna världspandemi och ekonomiska kris så har vi, in i det sista, gjort vad vi har kunnat för att undvika detta utfall. Adviral har drivits av olika bolagsstyrningar som föranlett till detta beslut, skriver företaget i ett mejlutskick som Ehandel tagit del av.

Annons

Under 2018 omsatte bolaget 13,1 miljoner kronor samtidigt som resultatet för första gången vände till röda siffror och landade på minus 181 000 kronor.

Konkursförvaltaren undersöker nu om det finns förutsättningar att driva Adviral AB:s verksamhet vidare under konkursen och kommer att lämna besked om det framöver, skriver företaget vidare.

Hoppas hitta köpare

Advokat Fredrik Thor på Wistrand Advokatbyrå har utsetts till konkursförvaltare i ärendet.

Det är lite för tidigt att uttala sig om varför företaget hamnat på obestånd. Man kan spekulera i att det har med corona att göra men det är inte något som är klarlagt, säger han till Ehandel.

Enligt Fredrik Thor har Adviral skulder på cirka 4,4 miljoner kronor. 3,2 miljoner rör skulder till samarbetspartners som influencers och bloggare.

Kan du säga något om vad som kommer att hända nu?

Vår ambition är att driva verksamheten vidare en tid framöver till vi antingen har hittat en köpare eller kan avveckla bolaget under mer ordnade former.

Enligt den egna hemsidan har Adviral arbetat med e-handlare som bland annat Stronger, Lyko, Jotex, Madlady, Royal Design, Partykungen och Ideal of Sweden. Samt med influencers som Therese Lindgren och "Anty" Antonia Johnson.

Annons

Annons