Inga Black Friday-problem hos CDON: ”Massor mer att hämta”

Har ökat med 100 procent.

Det är oklart ifall någon har klickat hem den rymdresa som fanns tillgänglig i årets Black Friday-sortiment hos CDON. Däremot har företagets övriga kampanjer tagits väl emot av kunderna. På bara ett par timmar sålde bolaget över 200 OLED TV och en hel del kunder har velat köpa Airpods och iPhones samt spel till Nintendo Switch, PS4 och Xbox.

LÄS ÄVEN: CDON säljer rymdresa - startade Black Days i söndags

Annons
Annons

CDON:s marknadsplats går väldigt starkt just nu, vi kan se en tillväxt på 100 procent under Black Days och Black Friday, jämfört med kampanjperioden förra året. Vi har haft en kanonstart på Black Friday och vi kan se en bra tillströmning av nya kunder hela tiden. Från midnatt, under hela natten och nu på förmiddagen har vi haft tusentals kunder som shoppat produkter till kampanjpris hos CDON och via våra handlare på marknadsplatsen, säger CDON:s vd Kristoffer Väliharju till Ehandel.

Försäljningen "lite mer utspridd"

Att företaget i år har gjort om sitt Black Friday-erbjudande har haft viss effekt.

Förra året hade vi kampanj i fyra dagar, i år har vi döpt om det till Black Days och kör i hela nio dagar. Det gör att trafiken och försäljningen blir lite mer utspridd. Tittar vi på siffrorna just nu ser det i år ut att bli en riktigt bra Black Friday för CDON samt anslutna handlare.

Dagens stora e-handelsnyhet har förmodligen varit teknikproblemen hos Elgiganten, som på eftermiddagen fortfarande inte var lösta. Hos CDON finns det dock inga mörka moln på teknikhimlen.

I ljuset av att till exempel Elgiganten fått problem med sajten så kan vi se att vår serverbelastning trots den starka försäljningen ligger på under 20 procent så där finns massor mer att hämta. Vi driver väldigt bra trafik med god konvertering, säger Kristoffer Väliharju.

LÄS ÄVEN: CDON om att säga nej till Black Friday: "Hälsosam opinion"

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!