Inget Norgeskämt längre: Lågprishandeln kan slå ut allt

Mellanskiktet kanske ryker.

Är lågpriset det nya normalpriset? Ja, kanske. I alla fall om vi ska tro en ny HUI-analys av lågpristrenden på dagligvarumarknaden. Undersökningen jämför Sverige med Norge.

Och till att börja med är det som bekant dyrt i vårt västra grannland. Mat kostar i snitt 22 procent mer, jämfört med Sverige. Det är därför norrmän kryper på golvet i mattaffärerna, som det elaka Norgeskämtet gör gällande. De letar alltid efter låga priser.

Annons

Nej, det gör de föstås inte. Men lågprishandeln har nämligen länge blomstrat i Norge, enligt analysen. Rema 1000, Coop, KIWI, Joker, SPAR och Bunnpris är stora lågpriskedjor i grannlandet. Exempel på liknande butiker Sverige är Willys, Lidl och e-handlaren Matsmart.

Mer lågpris i Sverige

Men i Norge är den billiga mathandelns andel av den totala mathandeln betydligt större än i Sverige: 68 procent respektive 13 procent. Men ändå står livsmedel för drygt 12 procent av hushållsutgifterna både i Sverige och i Norge.

Rapporten konstaterar vidare att det inte är troligt att lågprisandelen inom mathandeln blir lika stor i Sverige. Men HUI slår fast att lågprisandelen kommer att växa även här.

En så hög andel är osannolik i Sverige. Men fortsatt stigande priser förväntas leda till att fler väljer att handla under lågprisflagg. Detta även om priserna i det nya ekonomiska läget blir högre än det som tidigare var prisnivån i mellansegmentet, framgår det av rapporten.

Annons