Ingrid förvärvar returplattformen: ”Spännande nästa steg”

"Vårt gemensamma erbjudande tar oss mycket närmare visionen".

Leveransplattformen Ingrid breddar affären. Bolaget förvärvar nämligen Turnr, plattformen för automatisering av e-handelsreturer, meddelar de i dag.

Cirka 20 procent av e-handelsbeställningarna går i retur och problemet utgör en av e-handelns största utmaningar – för både konsumenter och e-handlare. Ingrid och Turnr delar en långsiktig vision om att göra livet enklare för konsumenter och affärerna mer lönsamma för e-handlare och transportörer. Vårt gemensamma erbjudande tar oss tillsammans mycket närmare visionen, säger Piotr Zaleski, vd för Ingrid, i ett uttalande.

Annons

Affären innebär också att Schibsted, som är investerare i Ingrid sedan mars i år, säljer sina Turnr-aktier till just Ingrid och ökar sitt ägande där istället.

Ingrid och Turnr är båda lösningar av högsta klass som kompletterar varandra. Ingrids förvärv av Turnr förstärker bolagets position inom e-handelsindustrin. Vi ser fram emot att följa vad dessa sammanförda team kan åstadkomma, säger Anders Spilling, styrelseordförande i Turnr och direktör hos Schibsted.

"Har många likheter"

Turnr kommer nu att integreras i Ingrids tjänsteutbud. Dessutom följer såväl vd:n Linus Robertsson som produktutvecklings- och kundserviceteamet med i flytten.

Turnr och Ingrid har många likheter när det gäller företagskulturen, visionen att optimera e-handelslandskapet och vikten av att satsa på att bygga ledande produkter och tjänster. Att ansluta sig till deras team känns som ett naturligt och spännande nästa steg för Turnr, säger Linus Robertsson, vd för Turnr.

LÄS ÄVEN: Ingrid tar in 100 miljoner kronor: ”Ger oss kraft att fortsätta”

Annons