ANNONS

5 tips för att kvalitetssäkra er Google Ads-annonsering innan du lägger dig i hängmattan i sommar

ANNONS

Google Ads never sleeps för e-handlare.

 

Så vad kan man göra för att sommarperioden skall flyta på så bra som möjligt även om er plan är att jobba mindre? 

 

Agera nu på dolda felet som kan döda er Google-annonsering

  • Google har i tysthet börjat inaktivera konverteringsspårning för annonskonton som inte fullt ut uppfyller deras samtyckespolicy för EU. 
  • Detta innebär att företag plötsligt kan förlora all data om vilka annonser som leder till faktiska köp, vilket gör det svårt att bedriva lönsam annonsering. 
  • Det mest alarmerande är att avstängningen sker utan någon tydlig notis i Google Ads-gränssnittet. Annonsörer kan alltså vara ovetande om att deras spårning har slutat fungera.
  • Om ni har fått en varning från Google så agera på det omedelbart. Läs mer här. 

 

Säkerställ er betalningsmetod till Google

  • Det här gäller främst för de som betalar Google med kort. Säkerställ att kortet som är inlagt har täckning och korrekt giltighetstid. 
  • Jag rekommenderar även att lägga in ett backup-kort eftersom det händer att det buggar och då kan Google stänga av er annonsering. 
  • Det här kan kännas som en petitess men vi ser relativt ofta när vi gör audits på konton att annonseringen varit offline under period/perioder på grund av detta. 

 

Lägg 15 minuter per dag på nödvändiga kontroller

  • Kontrollera konverteringsspårning, annonseringen kan snabbt blir sämre när det inte kommer in korrekt.
  • Kontrollera Merchant Center så att inte storsäljare blivit underkända eller andra varningar som påverkar annonseringen signifikant dyker upp. 
  • Aktivera e-postaviseringar för viktiga händelser (t.ex. avvisade annonser, budgetproblem).
  • Automatiska regler kan hjälpa dig att få ett mejl vid hög kostnad per konvertering

 

Undvik att göra stora förändringar och kontrollera budget

  • Om planen är att jobba mindre under sommarperioden är det klokt att inte göra för stora förändringar som kan göra att resultatet varierar kraftigt, p.g.a. algoritmens inlärning. 
  • Kontrollera vilken maximal daglig budget som är inställd så att Google inte kan ta sig vilka friheter som helst i form av budgetökning

 

Planera kampanjer i förväg

  • Schemalägg kampanjer och annonser. Se till att alla kampanjer är färdiga och schemalagda innan semestern börjar.
  • Använd kampanjstart- och slutdatum så att inget körs för länge eller startar för tidigt.

 

ANNONS

Spaning

Karl Lindberg
VD på AdRelevance
karl@adrelevance.se

Om skribenten

Medgrundare av byrån AdRelevance, som bland annat har prisats av Google för "Bästa Fallstudie i Sverige" för sitt samarbete med Apotea.