Annons

Dagligvaruindex, Patrik tror glädjen blir kortvarig och Kina tar plats på reklamen

Dagens Handel: Spot on från från Karin Hagman. i hennes debattartikel.

"Detaljhandeln är på väg att bli varse om att det finns en stor fördel och styrka i de mänskliga resurser som de redan har. Att ta tillvara på dessa på bästa sätt och utbilda personal inom nya områden kommer att vara avgörande för att kunna agera flexibelt och hantera förändringar – nu såväl som i framtiden".

Annons

https://www.dagenshandel.se/article/view/796464/detaljhandeln_handlar_forst_och_framst_om_manniskor?ref=newsletter&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily

SNS: Har inte sett ännu men blir nyfiken. "Handelns digitalisering - "Blir allt Amazing"

https://www.sns.se/artiklar/handelns-digitalisering-blir-allt-amazing-2/?utm_source=LinkedIn&utm_medium=inl%C3%A4gg&utm_campaign=SNS%20Play_Handelns%20digitalisering

Ehandel.se: "Det blir en kortvarig glädje" Jag håller med Patrik i det mesta och när jag läser de ibland väldigt positiva kommentarerna på Detaljhandelns konjunkturrapport tror jag många är  naiva och lever lite väl mycket på hoppet om att detaljhandeln ska återgå till hur det var före pandemin.

Däremot håller jag inte med Patrik de negativa utsikterna för externa handelsplatser. Det kommer fortsatt vara stadskärnan som blir mest utmanad av både externa köpcentrum och e-handel. Det är på den utmaningen näringslivschefer och andra intressenter fokus måste ligga.

https://www.ehandel.se/hedelin-om-den-stora-atergangen-det-blir-en-kortvarig-gladje

Market: Dagligvaruindex för maj har kommit. Fortsatt stark utveckling för online men det är fortsatt upphämtning i butik som fortsatt har den starkaste utvecklingen.

Annons

https://www.market.se/nyhet/online-lyfte-matbutikernas-forsaljning-i-maj-ocksa-gick-fortsatt-starkt

 Tips: Ni missar väl inte att ha koll på influens.se. för att få stenkoll på vad som händer i branschen.

https://influens.se/peg-parnevik-gor-exklusiv-spelning-pa-hemlig-plats-sjukt-roligt/

Till sist: Det var intressant att kolla reklamskyltarna under Sveriges match mot Spanien igår. Tik Tok och Ali Pay. Vad säger det om framtiden? Jag lämnar frågan öppen.

Vi ses imorgon igen

Arne

Annons