Annons

Den evige optimisten, Amazon Ad och logistiken är inget oligopol

Ehandel.se: Det som är intressant här är att det "sker i samråd med deras leverantörer".  Nyfiken på hur det bakom kulisserna har diskuterats med leverantörerna och det ska bli intressant att se vilka leverantörer det är. Min spontana tanke är att det är mindre kända varumärken som vill ha lite skjuts av Meds kanske starkare brand.

https://www.ehandel.se/amazon-och-meds-i-omfattande-samarbete-vill-accelerera-i-sverige

Annons

Dagens Industri bakom betalvägg: Blev intervjuad i dagens tidning.

(I artikeln står det att jag tror på en volymökning på 10-15 % men det är i ökad försäljning jmf med förra årets BW period)

https://www.di.se/nyheter/fraktbolagen-nar-ny-rekordniva-manga-borjar-redan-handla-julklappar/

Market bakom betalvägg: Mikael Sandström är den evige optimisten som i alla väder aldrig tappar tron på fysisk handel. Självklart är det positivt att vara optimist men tror Mikael borde vara lite mer av en realist med tanke på att han får så pass mycket media utrymme. Utvecklingen talar sitt tydliga språk.

Jag håller inte heller med Mikael i detta:

– "Branschen har redan förstört magin i det hela och samtidigt kommer vi att ha en viss brist på reavaror, vilket innebär att jag tror att Black Friday har sett sin bästa tid".

https://www.market.se/affarsnyheter/forsaljning/den-svaga-utvecklingen-for-de-fysiska-modebutikerna-forvanar-modenestorn-forvantat-mig-mer/

eMarketer: Men med ovan sagt så är det i princip omöjligt att lägga en något så när precis prognos för slutet av 2021.

Annons

Så här tror eMarketer (US): Jag är själv mycket tveksam till prognosen för "non-ecommerce" men e-handelssiffran ser hyfsat realistisk ut.

Breakit: Det här hade jag trott skulle vara en mycket större nyhet än det blev.

https://www.breakit.se/artikel/30453/amazons-nasta-drag-i-sverige-lanserar-sponsrade-sokresultat

“Men jag är helt övertygad om att annonsbudgetar kommer att flyttas till Amazon på sikt.” säger Anna i artikeln och det kan ni vara säkra på att det kommer att göras.

Nu har Amazon efter ett år lanserat både Prime och Ad-tjänster och det ska bli verkligt intressant att lyssna på Sverigechefen på D-Congress den 28 oktober.

https://dhandel.se/talare/dcongress-2021-gulfem-toygar-amazon/

Mer från Ehandel.se: Funderade för någon vecka sedan var organisationen Sveriges paketombud tagit vägen och döm om min förvåning när det dagen efter dök upp en intervju med föreningen.

https://www.ehandel.se/redo-for-gemensam-e-handelsfrakt-galler-att-inte-ge-upp

Det kanske inte är så konstigt att det inte hörts så mycket av dem som för något år sedan när man ser detta uttalande.

"Vi har en oligopol marknad där alla vill bevaka sin marknadsplats. Men fördelen är att när det väl löser sig, då kommer det att gå fort eftersom det inte handlar om så många aktörer".

Jag undrar stilla om organisationen inte hängt med i utvecklingen? Det har formligen exploderat av last mile operatörer senaste åren så någon oligopol marknad är det verkligen inte tal om.

Annons