Redo för gemensam e-handelsfrakt: ”Gäller att inte ge upp”

"Vi har en oligopolmarknad".

Efter en del turer hade de flesta fraktaktörer förklarat sig villiga att samarbeta och därmed var det första steget på vägen mot samtransporter inom den sista milen avklarat. En delseger för organisationen Sveriges Paketombud, som i flera år arbetat för att skapa vad de beskriver som "hållbar paketlogistik". Redan 2018 kunde vi berätta om projektet, som inledningsvis gick ut på att skapa oberoende paketombud.

LÄS ÄVEN: Ska få fraktaktörerna att samarbeta - “alla är överens”

Annons

För ett år sedan avslutades ett inledande förstudieprojekt och då stod det alltså klart att alla inblandade såg positivt på en fortsättning.

Sedan dess har arbetet rullat på i det tysta och nu kan vi avslöja att gruppen bakom projektet är redo att gå vidare med tester av omlastningshubbar, samtransporter och "andra synergier". Planen är att testerna ska ske i Arjeplog och Arvidsjaur, men satsningen kräver grönt ljus från Tillväxtverket och Region Norrbotten för att komma igång.

Breddar med skåp och hemleverans

Dessutom återstår vad som hittills verkar ha varit den svåraste biten - att åter få med leverantörerna på tåget.

De har sagt att de är villiga att samarbeta så vi hoppas att det ska lösa sig. Ska det här bli så stort som vi har tänkt oss behöver vi ha med allihop, säger Olle Janrik, direktör för Sveriges Paketombud.

Under förstudien tog vi fram genomarbetade kalkyler som visade hur mycket alla tjänar på att samtransportera. Testerna kommer att ge alla det definitiva kvittot.

Olle Janrik berättar att Sveriges Paketombud har analyserat och utvecklat kunskapen om post- och paketmarknadens villkor i gles- och landsbygder. Om flera paketoperatörer levererar paket till en gemensam omlastningshubb och därefter samkör dem ut till varje ort, kan miljöpåverkan enligt organisationen minska med 10 ton CO2 per år.

Det är lika mycket som en personbil som kör två varv runt jorden, säger Olle Janrik, och fortsätter:

I testerna kommer även returer att involveras i flödet för att ge nya cirkulära lösningar och oberoende paketskåp läggs till för att bredda utbudet av ombudstjänster.

Annons

Han tar upp paketskåpsföretaget iBoxen, som han menar har varit med och krattat banan för oberoende paketleveranser.

Exempelvis Postnord har ju hittills inte varit så intresserade av att leverera till iBoxens skåp?

Nej. Men det är sådana saker vi jobbar på nu. Och vi är inte i mål än men förhoppningsvis kan vi göra ett litet test i de här kommunerna och se hur det upplevs där.

Sen tror jag säkert att gränsen går någonstans mellan stad och landsbygd. Ju mindre ort desto mer intressant skulle jag tro att det är för alla aktörer.

"Det kommer att gå"

Det har snart gått tre år sedan vi för första gången intervjuade Olle Janrik om paketombud och utmaningarna inom e-handelslogistiken.

LÄS ÄVEN: Han ska göra om ombuden - samlar alla paketen på ett ställe

Känns det som att det börjar lossna eller är det fortfarande en uppförsbacke?

Vi har en oligopolmarknad där alla vill bevaka sin marknadsplats. Men fördelen är att när det väl löser sig, då kommer det att gå fort eftersom det inte handlar om så många aktörer. Jag känner mig helt trygg i att vi kommer att lyckas med det här, frågan är bara när det blir.

Olle Janriks gissning är att det tar “mellan tre månader och tre år” innan allt är klart.

Det kan ta ett bra tag men då gäller det att vara ihärdig och ta många små steg åt rätt håll och att inte ge upp. Det kommer att gå, det är jag helt övertygad om.

Sveriges Paketombud hoppas på ett godkännande från Tillväxtverket och Region Norrbotten senast vid årsskiftet. I så fall kan nästa del i projektet gå live i början av januari 2022.

Annons