Annons

El-infrastruktur, RFID, VR och AR

Mycket tech på dagens dignande frukostbord

eMarketer: Intressant att läsa att Amazon kommer på klart första plats när det gäller trafik på sajten för att titta efter de senaste modetrenderna. Noterar att Zalando inte är med på listan trots att deras försäljning totalexploderade i Q1 vilket Ehandel.se skrev om igår (och idag fredag släpper Boozt sin rapport).

https://www.emarketer.com/content/amazon-fashion-uk-with-asos-trailing-behind?ecid=NL1014

Annons

Market: Gymgrossisten satsar allt på e-handel. Ja det har jag väntat länge på.

https://www.market.se/nyhet/gymgrossisten-klipper-samarbetet-med-de-fysiska-butikerna-satsar-fullt-ut-pa-e-handeln?EPcmp=epi484110&EPm=NDg0MTEwOy0zMDY1OTM2NDU7AhtrehJuBgNxDwoXB2J3cgUFAwMDcQBzeAt6dwJ7bwIIAXV4c2oVdRkAf2gFAAAAD3YZFXUZAH9oBQAAAA92GW0AewUFAAIKcQIZAQMadmsDCBVxYGR3D3dlZwZyA3dyAnk%3D

Dagens Handel: JD.com etablerar och expanderar i Europa. Det kommer nog att betyda att  fler svenskar upptäcker JD. Ska bli intressant att följa utvecklingen. Sverige och svenskarna kommer sakta men säkert att dras in i marknadsplats/plattformsvärlden.

Fler och fler e-handlare kommer att se dessa som en naturlig säljkanal. Drivkrafterna bakom är bekvämlighet och tillgänglighet.

https://www.dagenshandel.se/article/view/789707/nu_ska_annu_en_retailgigant_erovra_europa?ref=newsletter&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily

Vouge Business: Varumärken som Burberry m.fl testar AR & VR i pop up butiker för att öka kundupplevelsen i fysisk butik. Det är bra att dessa lyxvarumärken som har råd går före och testar och jag hoppas den här artikeln skall inspirera er läsare att gå lite utanför boxen för det är ett absolut måste att öka kundupplevelsen i fysisk butik om den ska ha något berättigande framöver.

https://www.voguebusiness.com/consumers/new-era-ar-vr-pop-ups-enough-to-lure-customers-in?utm_source=Vogue+Business&utm_campaign=5b44e83a77-EMAIL_CAMPAIGN_2021_04_30_09_27&utm_medium=email&utm_term=0_5d1e7914df-5b44e83a77-60068008

Annons

Ehandel.se: Det är superintressant att följa den här utvecklingen men nu börjar det bli ordentligt tryck på utbyggnaden av el-infrastrukturen om det här projektet ska lyckas på medelkort sikt. Tunga investerare med stor uthållighet får vi hoppas.

https://www.ehandel.se/svenska-transportbolaget-plockar-in-110-miljoner-dollar-vi-ar-stolta

Men det kommer nog att dröja länge innan vi får se den här "lastbilen" lång inne på en skogsbilväg.

 

Vi får nog leva med detta ett bra tag till.

Retail Dive: Blockchain och NFT i all ära men det kanske är viktigare att börja krypa innan man kan gå och satsa på RFID i sin supply-chain först. RFID:s förträfflighet har det pratats om i många år men tack vare Covid 19 och ett stort sug efter "traceability" så kanske det slår igenom nu.

https://www.retaildive.com/news/rfid-e-commerce-growth-apparel-stock-fulfillment/599549/

Ehandel.com: Fick syn på denna tweet.

Klarna släppte tydligen sin Shopping pulserapport i april. Den hade jag helt missat.

https://insights.klarna.com/se/shopping-pulse-se/

Som bland annat Ehandel.se rapporterade om igår så kraftsamlar Svensk Digital Handel.

"Svensk Digital Handel kommer fortsätta arbeta för att stärka den svenska digitala handelns konkurrenskraft men också bidra till att Sverige förblir i världsklass på hållbar innovation inom hela detaljhandeln".

https://dhandel.se/nya-svensk-digital-handel/

Allt för idag, vi ses på måndag igen

Arne

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!