Intäkterna backar med nära 200 miljoner: ”En eländesperiod”

"Begreppet moment 22 är flitigt använt".

Rizzo-gruppen, tidigare Venue Retail Group, har haft några turbulenta år. Bolaget har varit i rekonstruktion flera gånger och till slut även gått i konkurs. Men i våras räddades bolaget från konkurs, bytte namn till Rizzo och försattes återigen i rekonstruktion som till idag har hunnit förlängts två gånger.

I förra veckan meddelade man att det senaste bokslutet är försenat, för att man "behöver mer tid". Men nu är det här.

Annons

LÄS ÄVEN: Krisdrabbade Rizzos bokslut försenat – bolaget lägger locket på

Verksamhetsåret 2020/2021 går till historien som koncernens i särklass mest utmanande år sedan bolagets start i början av 1900-talet! Pandemin tog återigen stryptag på oss i oktober 2020 genom nya restriktioner och trots allas förhoppningar om en nedgång så fortsatte eländet under hela första halvåret 2021. Först under andra delen av juni kunde vi börja känna en ökad optimism och äntligen kunde vi börja se att fler konsumenter vågade sig ut för att göra inköp i fysiska butiker, skriver Lars Fins, vd och koncernchef för Rizzo Group, i ett pressmeddelande.

Rizzo Groups affärskoncept med att sälja resväskor, väskor, skor och handskar – har i alla mätningar visat sig tillhöra gruppen av företag som drabbats allra hårdast av en låg efterfrågan. Ingen av våra produktkategorier har på något sätt varit nödvändiga att köpa under den här eländesperioden. Konsekvensen blev att trots en väl genomförd rekonstruktion under perioden slutet av 2019 och till mitten av oktober 2020, kunde vi inte finna någon annan lösning än att den 23 mars 2021, åter ansöka om en företagsrekonstruktion. Med nästan en halvering av omsättningen sedan pandemin spreds över världen och trots väldigt stora kostnadssänkningar – blev det omöjligt att hitta någon annan väg för vår överlevnad.

Under räkenskapsåret 2020/2021, som sträcker sig fram till augusti, sjönk omsättningen med 31 procent och landade på 433 miljoner kronor. Samtidigt lyckades man dock förbättra de röda siffrorna på resultatraden. Resultat efter skatt minskade nämligen från tidigare -138 miljoner kronor, till nu -102 miljoner kronor.

Vår utmaning under dessa två extrema år är att vi har tvingats finansiera vår dagliga drift med att i stor utsträckning sälja ner vårt lager. Vår största utmaning är därför nu att kunna bygga upp varulagret och få in det sortiment som kunden efterfrågar. Begreppet ”moment 22” är flitigt använt i vårt fall, då konsekvenserna av att vara i rekonstruktion är att vi måste betala våra varuinköp i enlighet med kontantprincipen. Det ställer stora krav på likviditeten, samtidigt som det i och med pandemin har uppstått logistikproblem och viss varubrist.

Men vi har gjort besparingar på mer än 100 miljoner kronor under de senaste två åren – vi har nu en sund plattform och en infrastruktur med butiker och e-handel som ger goda förutsättningar för att framåt bygga ett lönsamt bolag.

Vd:n tackar sina medarbetare som hållit ut under så lång tid och som "krigat sig igenom de senaste åren i rejäl motvind", och skriver att man räknar med att snart ta sig ur rekonstruktionen.

Vi lägger nu de extrema åren 2020 och 2021 bakom oss och bedömer att vi både ska ta oss ur rekonstruktionen och att vi ska kunna både finansiera och få till den lönsamhet som förstås är helt nödvändig för en fortsatt existens.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!