Interflora om att vinna e-handeln med presenter: “Vi har musklerna”

“Använda kraften av Interflora”.

I förra veckan så lanserade Interflora en helt ny nätbutik. Det är inte första gången som blomjätten gör ett liknande drag, man har till exempel sedan tidigare Chokladogram.se och så har man shop-in-shops på Interflora.se, som Gröna Flora.

“Breddar det totala kunderbjudandet”

De nya e-handeln tar dock ett större grepp än exempelvis chokladogram som, precis som kärnaffären blommogram, är starkt nischad. Det är dock uppenbart att alla har en gemensam röd tröd.

Annons

Vi har tre fristående nätbutiker nu. Interflora.se, Chokladogram.se och sedan en vecka tillbaka, 12 maj, även Skickapresenter.se. Alla är fokuserade på gåvor men har olika inriktning och kompletterar varandra perfekt. Våra kunder har efterfrågat just den typen av gåvor som Skicka Presenter erbjuder, så med denna satsning breddar vi det totala kunderbjudandet, säger Nina Lindvall, vd på Interflora, till Ehandel.

Hur ska ni lyckas konkurrera med etablerade aktörer som Bluebox, Coolstuff med flera? Det finns ju en drös superstarka e-handlare inom just presentområdet.

Vi har jobbat med gåva i snart 100 år, och e-handel i över 25 år. Vi var en av Sveriges första e-handlare, så vi har både historia, kompetens och muskler för att ta den positionen, säger Nina Lindvall.

LÄS ÄVEN: Interflora startar en helt ny nätbutik – ska bli bäst i Sverige

Skicka Presenter ska utvecklas som ett fristående varumärke och planerna är alltså att bli ledande på nätet inom den nischen. Med det sagt så kommer man dock förstås att använda Interflora för att få fart på affären.

Vi kommer såklart att använda kraften av Interflora och det som varumärket står för, bland annat trygghet, kvalitet och hög servicegrad. Vi har dessutom en väldigt högt kundnöjdhet i övrig affär och det tar vi med oss och ska leverera på även här.

Finns det planer på fler nya e-handelsbutiker? Vill ni bredda ytterligare eller är allt fokus på Skicka Presenter?

Det får vi se. Just nu fokuserar vi på tillväxt på de plattformar vi har, säger Nina Lundvall.

Annons

Full fokus ligger alltså på Skicka Presenter och att bygga upp den nya affären.

Vi fokuserar på att skapa kännedom om Skicka Presenter, bygga upp en kundbas och förstå mekaniken i affären samt kundernas behov för att kunna vässa erbjudandet ytterligare, avslutar Nina Lundvall.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!