Internetbolag lägger 13 miljarder på e-marknadsplats

"Hjälpa till att driva nästa fas av tillväxt".

Internetbolaget Naver, som bland annat driver Sydkoreas största söksajt och e-handelsplattform, lägger nu vantarna på marknadsplatsen Poshmark.

Poshmark är en social marknadsplats som både säljer nya och begagnade plagg, av den lite lyxigare varianten. Sajten ska ha över 80 miljoner registrerade användare världen över på marknader som exempelvis USA och Kanada.

Annons

Så vad betalar Naver för Poshmark? 1,2 miljarder dollar eller runt 13 miljarder kronor (ja dollarn är stark just nu).

Poshmark är det definitiva varumärket för mode i USA som tillhandahåller ett socialt nätverk för att köpa och sälja kläder. Navers ledande teknik inom sökning, AI-rekommendationer och e-handelsverktyg kommer att hjälpa till att driva nästa fas av Poshmarks globala tillväxt, säger Choi Soo-Yeon, vd på Naver, i ett pressutskick.

Och om man får tro Manish Chandra som är vd och grundare för Poshmark så är de också väldigt glada över köpet.

Detta är en mycket bra möjlighet för våra anställda, som kommer att dra nytta av att vara en del av en större, global organisation med gemensamma värderingar och kompletterande styrkor. Denna transaktion ger också ett betydande och omedelbart värde till våra aktieägare. På längre sikt, som en del av Naver, kommer vi att dra nytta av deras finansiella resurser, betydande tekniska kapacitet och ledande närvaro i Asien för att expandera vår plattform, höja våra produkt- och användarupplevelser och gå in på nya och stora marknader, säger han.

Annons