Intersports stora revansch efter kampen: ”Ett rekordår!”

E-handeln lyfte sportjätten till nya höjder.

Intersport har äntligen prickat formen igen. Efter att ha kämpat mot tunga siffror under en längre tid har sportkedjan nu lyckats vända trenden. Försäljningen på jämförbara butiker ökade med 11 procent under 2021, jämfört med året innan. Dessutom fick man fart på e-handeln som ökade med 20 procent.

2021 är ett rekordår för Intersport! Året går till historien som ett av kedjans absolut bästa vilket är riktigt roligt, säger Pontus Peterson, vd för Intersport Sverige, i ett pressmeddelande.

Annons

Omsättningen landade till slut på drygt 2,3 miljarder kronor, samtidigt som resultatet minskade från 156 till 138 miljoner.

Först vill jag lyfta alla medarbetare inom organisationen till denna fantastiska bedrift. Det har absolut inte varit enkelt utan ett tufft år med ständiga utmaningar som vi tagit oss an tillsammans, fortsätter han.

"Fokuserar än mer på kunden"

En av nycklarna bakom vändningen har varit att man flyttat stora delar av marknadsföringen online. Även den nya tekniska plattformen för omnikanalslösningen, som gör butikernas varulager tillgängligt i e-handeln, har gjort gott.

Vi har fokuserat än mer på kunden där vår marknadsbearbetning alltmer styrs av kundresan och kundbeteenden framför traditionella kampanjer och introducerat kunddata i våra beslutsprocesser för att forma ett ännu mer kundcentrerat erbjudande, säger Pontus Peterson.

Annons