ANNONS

Jämförelsejättarna om hotet(?) från Klarna - "vår roll blir viktigare"

Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner, och Peter Greberg, vd på Prisjakt, om Klarnas intåg och branschens utveckling

"Hoppas verkligen att de har goda avsikter med sin satsning".

ANNONS

Vi är alla välbekanta med skåpkriget vid det här laget. Men är vi på väg att få ett prisjämförelsekrig också? Under förra veckan bestämde sig Klarna för att ge sig in på prisjämförelsemarknaden, när man med hjälp av Google CSS, lanserade sin egen prisjämförelsetjänst på webben och i appen.

Ett på många sätt intressant drag, då de stora drakarna Prisjakt och Pricerunner saknat en utmanare. Men hur se de egentligen på Klarnas konkurrenskraft i segmentet? Vad har betaljätten för chans? Och hur måste shoppingjämförelsetjänsterna utvecklas för att möta framtida uppstickare? Det har vi tagit reda på.

Prisjakt och Pricerunner har blivit en väldigt vital del av svenskarnas shoppande. Här jämförs allt möjligt från produktens pris till omdömen och frakt. Kanske är det inte så konstigt att ingen velat ta upp kampen med två aktörer som närmast är inpräntade i vårt undermedvetna vid det här laget.

Behövs det fler prisjämförelsetjänster?

Det måste konsumenterna och e-handlarna avgöra, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner, till Ehandel.

Prisjakts vd, Peter Greberg, tror att det finns plats för ytterligare aktörer så länge de har goda avsikter och hjälper till att utveckla branschen.

Generellt sett så skulle jag säga att ökad konkurrens för oss, och fler valmöjligheter för konsumenter, nästan alltid är positivt. Det här gäller dock bara om de nya alternativen är seriösa tjänster, som på riktigt vill hjälpa konsumenterna att ta bättre köpbeslut. Därför hoppas jag verkligen att Klarna har goda avsikter med sin satsning. För om de inte har det, och istället bara vill komma åt en större del av konsumenternas plånbok, så kommer handeln bara bli ännu mer svårnavigerad med ökad osäkerhet om vem man som konsument kan lita på och inte. Jag hoppas att de lyckas skapa en bra tjänst som får oss andra att vilja bli ännu bättre, säger han till Ehandel.

"Det är en annonsförmedlare"

Men exakt vad Klarnas tjänst är och innebär råder det lite delade meningar om från konkurrenterna. Nicklas Storåkers menar nämligen på att Klarna inte alls sysslar med samma sak som hans Pricerunner.

Jag ser inte Klarna som en shoppingjämförelsetjänst. Det är en annonsförmedlare av köpta Google Shopping-annonser.

Prisjakt ser däremot möjligheten för Klarna att bli en aktör att räkna med, men ifrågasätter samtidigt hur konsumenterna kommer att uppfatta deras tjänst när de som betalbolag tjänar bättre ju mer pengar som shoppingsugna spenderar.

Med sina enorma ekonomiska muskler och stora antal butikskunder har Klarna helt klart möjligheter att konkurrera. Men att leverera en bra prisjämförelsetjänst är komplext, och det är inte enkelt att lyckas. Det kan vi om någon säga, efter våra nästan tjugo år inom prisjämförelse. Förutom utveckling av själva tjänsten så skulle jag säga att förtroendefrågan är deras största utmaning, säger Peter Greberg och fortsätter:

Hur ska konsumenter kunna lita på att Klarna vill hjälpa dem att ta bättre köpbeslut, när de samtidigt tjänar pengar på att få kunden att handla så mycket som möjligt – och ibland kanske till och med betala för sent. Prisjakt har alltid haft ett tydligt fokus på att hjälpa konsumenterna att ta bättre köpbeslut, snarare än att de ska göra dyrare eller fler köp. Det här är något som inger förtroende och som jag tror kommer bli viktigare framöver. Om Klarna lyckas med förtroendefrågan så har de kommit en god bit på vägen, enligt mig.

Kommer ni som prisjämförelsetjänst att behöva bredda ert utbud för konsumenter, när andra typer av aktörer också ger sig in på marknaden?

Vi ser alltid över vårt utbud av tjänster. Vi lanserade exempelvis nyligen Prisjakt Experter, som är en plattform där oberoende experter delar med sig av produktrekommendationer. Den röda tråden kommer fortsatt vara densamma, nämligen att vi oavsett initiativ eller tjänst vill hjälpa konsumenter att ta bättre köpbeslut, säger Peter Greberg.

Även Nicklas Storåkers ser framför sig en bransch i ständig förändring. Inte minst då de två etablerade jättarna ständigt behöver uppdatera sig för att inte tappa mark till den andra.

Konkurrensen på marknaden har varit stentuff i många år. Den svenska marknaden är speciell med två starka lokala shoppingjämförelsetjänster. Pricerunner måste hela tiden utvecklas med konsumentens bästa för ögonen.

"Medvetna snarare än besatta"

Prisjakt och Pricerunners framgångar grundar sig i mångt och mycket i svenskarnas fallenhet för att jämföra priser. Vi ser även en stark lågpristrend som drar in över landet, något som inte minst utländska aktörer som Amazon och Costco noterat och agerat på med etableringar på plats. När vi intervjuade Trustpilots vd, Peter Mühlmann, var han något bekymrad över svenskarnas besatthet vid pris framför recensioner i handeln. Inte så konstigt kanske, när han vill få e-handlarna att anamma hans tjänst i ännu högre utsträckning.

Så varför är vi så besatta av prislapparna?

Jag skulle vilja kalla oss medvetna snarare än besatta. Den här medvetenheten grundar sig i att Sverige hade en väldigt stor internetvana tidigt, vilket gjorde att Prisjakt och andra internettjänster kunde växa snabbt i antalet användare. Dessutom är svenskarna och nordborna generellt intresserade av privatekonomi, vilket så klart bidragit, säger Peter Greberg.

Jämförelsetjänsterna har i stor utsträckning närmast blivit en ritual vid många e-handelsköp och kanske är det inte så konstigt, när det kan finna stora pengar att spara - både på kort och lång sikt.

Pricerunner är en shoppingjämförelsetjänst. Vi jämför mycket mer än bara priser. Pricerunner hjälper på många sätt konsumenterna att hitta de bästa produkterna, till exempel genom våra enastående, oberoende tester. Men visst spelar priset också stor roll. Kan man spara en tusenlapp när man köper en ny dator eller soffa, så är ju det stora pengar, säger Nicklas Storåkers.

"Priset är bara en hygienfaktor"

Men med en ny utmanare på banan återstår förstås frågan hur marknaden kommer att utvecklas framgent. Svenskarnas shoppingbeteenden är i konstant förändring och handeln likaså. Något som blivit enormt påtagligt sedan 2020, där e-handeln inte bara vuxit enormt utan även en rad nya tjänster utvecklats på kort tid. Allt från liveshopping och service via videosamtal till klicka & hämta utanför butik. Vi har även sett IKEA lansera ett nytt koncept med varulösa butiker, där e-handeln istället flyttar in och allt handlar om kundmötet.

Hur kommer prisjämförelsemarknaden att se ut i framtiden? Blir den ännu viktigare, eller kommer vi, till exempel, att börja värdera recensioner allt högre?

Priset är bara en hygienfaktor. Det är många andra saker som spelar minst lika mycket roll, som snabba hemleveranser och bra service. På Pricerunner kan man jämföra alla delar inför ett köp, säger Nicklas Storåkers.

Och han får medhåll av Peter Greberg. Shoppingen kommer att handla om mycket mer än bara pris. Inte minst när exempelvis allt fler marknadsplatser breder ut sig i högre utsträckning. Något som kan öppna för tredjepartsaktörer med mindre bra produkter.

Det har aldrig varit enklare att handla. Men det har aldrig heller varit enklare att få en produkt av låg kvalitet, kläder som inte passar eller en försenad leverans. Ibland så slutar det till och med med att vi köper saker som vi inte ville ha eller behövde från första början, säger han och avslutar:

I den här världen, med köpta produktomdömen och aktörer med en ibland dold agenda som gör allt för att få dig att handla mer, så behövs aktörer som vill hjälpa konsumenter att ta bättre beslut istället för fler. Vår roll kommer därför bara bli viktigare, men vi behöver vara mer än en prisjämförelsetjänst för att göra verklig skillnad. Att förmedla trovärdiga recensioner, omdömen och produktspecifikationer kommer därför bara bli viktigare och viktigare. Vi ska inte heller glömma bort butikerna och tillverkarna, och hur vi kan hjälpa dem. Vi har en viktig uppgift att hjälpa den majoritet som är seriösa och vill väl, det vinner alla på.

LÄS ÄVEN: Trustpilots VD om Amazons intåg: ”Som att slåss mot Mike Tyson”
LÄS ÄVEN: Klarna utmanar jämförelsejättarna - lanserar egen prissajt

Ehandel har sökt Klarna.

Nils Lund
nils@ehandel.se