Jättarna slår sig ihop – ”cirkulär konsumtion är avgörande”

Tidigare i år kunde vi avslöja att Tradera var på gång med en ny tjänst, som i korthet gick ut på att hjälpa handelsaktörer att tänka mer cirkulärt. Bland annat skulle man tillhandahålla en secondhand-kanal för varor som redan sålts vid ett tidigare tillfälle.

LÄS ÄVEN: Tradera flyger på hållbarhetsvågen - planerar stordåd under 2020

Annons

Nu har Tradera av allt att döma lyckats landa sin första stora kund i det nya samarbetet. Det handlar om Stadium, som inleder ett samarbete med secondhandjätten nu i april. Samarbetet går ut på att Stadiums kunder ska kunna "förlänga livslängden på sport, sportmode och fritidsrelaterade produkter".

Cirkulär konsumtion är avgörande för klimatomställningen och för planetens framtid. Vi behöver förenkla för konsumenter att köpa second hand och att sälja vidare det man inte längre använder. Förutom att det är ett bra sätt att minska sitt klimatavtryck betyder det också fördelar för den egna ekonomin, säger Karl Eklöf, vd på Stadium Group, i ett pressmeddelande.

Nyheten innebär att Stadiums kunder kommer att kunna sälja sina sportartiklar vidare på Tradera, oavsett om varorna i fråga är köpta på Stadium eller någon annanstans. Säljannonserna kommer att synas hos både Stadium och Tradera.

Vi tycker det är mycket positivt och en viktig signal att Stadium som är Sveriges största sportkedja uppmuntrar sina kunder att ta tillvara på det som redan finns. Vi på Tradera finns här och vill gärna hjälpa fler aktörer att precis som Stadium bli mer cirkulära i sin affärsmodell, säger Stefan Öberg, vd på Tradera.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!